-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Scania lanserer ny V8-generasjon
Den nye motorgenerasjonen omfatter tre effektnivåer, 520, 580 og 650 hestekrefter.

Helt siden Scania introduserte sin første V8 i lastebil for nesten 50 år siden, har denne motorvarianten vært en favoritt blant mange av deres kunder.
I dag er Scania-merkevaren så sterkt knyttet til V8 at produsenten ikke tør å gi slipp på den. Mens de fleste konkurrentene «for lengst» har kuttet ut V8 velger ingeniørene i Södertälje heller å videreforedle og forbedre den populære motorkonstruksjonen.
Tetter gapet
I den nye V8-generasjonen troner fortsatt 730-versjonen på toppen av motorhierarkiet, mens en helt ny variant med 650 hester skal tette gapet mellom 580-hesteren og toppmodellen.
Samtlige av de fire «åtterne» er rettet mot brukere som virkelig har behov i form av styrke, robusthet og produktivitet. Scania skryter blant annet av redusert vekt, økt tilgjengelighet og redusert forbruk i de nye V8-motorene.
– I skiftet mot smartere transport, er kjøretøykombinasjoner med høyere totalvekt en viktig faktor. Det er også årsaken til trenden vi ser med økende etterspørsel etter kraftigere lastebilmotorer, sier Alexander Vlaskamp, Senior Vice President, Sales & Marketing i Scania i en pressemelding.
Samme motorblokk
Den nye motorgenerasjonen er basert på samme motorblokk og grunnkonfigurasjon som den forrige, men der stopper likhetene.
Den mest betydningsfulle av endringene er at eksosmanifolden går separat til turboladeren. Turboen direktemates fra hver av sylinder-rekkene, et system som kalles Rotated Twin Scroll FGT turbo.
Takket være at tre av motorene (730-versjonen er unntaket, mer om det under) kun benytter SCR (Selective Catalytic Reduction) etterbehandling av avgasser, kan V8-motorene nå benytte turbolader med fast geometri som er både kraftigere og lettere enn en variabel turbolader. Turboladeren er nå montert direkte på blokka, mellom sylinderrekkene, som gir et jevnt og vibrasjonssikkert arbeidsmiljø.
– Forbedringer i den nye V8 generasjonen handler om alt fra nye komponenter til turbolader og optimalisering av slikt som valg av materialer for lagerbaner og annet finpuss sier Roger Olsson, Chief Engineer på Scanias V8ere.
Blanding i 730
Når det gjelder motoren som troner på toppen av Scanias motorutvalg, 730en, med et dreiemoment på 3500 Nm, har Scania valgt å blande ny teknologi med løsninger som stammer av forrige generasjon.
Det har for eksempel samme nyutviklede etterbehandlingssystem som de tre andre V8-motorene, men beholder sin variable turbo og systemet med både EGR og SCR. Videre er den også utstyrt, som sine søsken, med den frakoplingsbare vannpumpen men beholder det samme innsprøytningssystemet som før, så vel som noen av de andre forblir hjelpesystemer uendret.
– Vi har valgt denne strategien basert på de ulike utfordringene en så kraftig motor må håndtere. Den arbeider under svært forskjellige omstendigheter, og må ofte håndtere vogntogvekt på 60 tonn eller mer, og kanskje uten retur-last, sier Roger Olsson.