SPENT: Produktsjef Fred Banggren i Toyota Norge er spent på hvordan Proace City blir tatt imot i det norske varebilmarkedet. Målet er å selge 2.000 Proace City i året.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
NORGESKLAR: De første eksemplarene av Proace City har kommet til Norge. Frontdesignen, med klare likhetstrekk fra storebror Proace, er det eneste som skiller bilen fra sine tre teknisk sett identiske PSA-søsken.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
NORGESKLAR: De første eksemplarene av Proace City har kommet til Norge. Frontdesignen, med klare likhetstrekk fra storebror Proace, er det eneste som skiller bilen fra sine tre teknisk sett identiske PSA-søsken.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
NORGESKLAR: De første eksemplarene av Proace City har kommet til Norge. Frontdesignen, med klare likhetstrekk fra storebror Proace, er det eneste som skiller bilen fra sine tre teknisk sett identiske PSA-søsken.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
GODT UTSTYRT: I nest høyeste utstyrspakke får du 8-tommers berøringsskjerm for infotainment og speiling av smarttelefon. Velger du høyeste utstyrsnivå erstattes «sladrespeilet» av en 5-tommers skjerm i taket med bilder av området bak og på sidene av bilen
Foto: Brede Høgseth Wardrum
STANDARD: Velger du det mellomste utstyrsnivået er beskyttelsesgulv og LED-lys i taket i varerommet inkludert.
Foto: Brede Høgseth Wardrum

Store ambisjoner for liten varebil

Med nye Proace City skal Toyota bite fra seg i segmentet med de minste varebilene og de største salgsvolumene. Modellen kommer snart med firehjulsdrift og neste år i helelektrisk versjon.

Publisert

Åtte år har gått siden Hiace forsvant fra det europeiske markedet. I Norge var modellen en enorm salgssuksess (i dag har Hiace nærmest kultstatus), og Toyota var gjennom mange år en av de dominerende aktørene i det norske varebilmarkedet.

I resten av Europa, derimot, har ikke Toyota hatt en like sterk posisjon i varebilmarkedet – med unntak av Hilux i pickupsegmentet, da.

Dette har de planer om å gjøre noe med nå.

Spisset satsning
Med en bredere produktportefølje enn noen gang, som nå inkluderer Proace, Proace City og Hilux (Land Cruiser defineres ikke som varebil i Europa, slik den gjør i Norge på grønne skilter), satser japanerne stort i det voksende markedet for lette nyttekjøretøy i Europa.

I tillegg skal forhandlernettet spisses mer mot varebilmarkedet gjennom merkevaren «Toyota Professional», med blant annet dedikerte selgere og tydeligere profilering. I Norge er det per i dag 19 Toyota Professional-forhandlere.

– Ambisjonen for Toyota er i første omgang å øke markedsandelen i det europeiske varebilmarkedet fra 2,8 til fire prosent. I Norge har vi ligget rundt ni prosent markedsandel, og nå vil vi styrke posisjonen ytterligere med Proace City på plass, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge AS.

Nyttekjøretøyansvarlig Hans-Petter Bakken i Toyota Norge sa til YrkesBil ved inngangen til 2020 at målet i år er 12 prosent markedsandel i det norske varebilmarkedet.

– Vi vil kunne stille sterkere i kampen om store flåteavtaler, hvor kunden gjerne ønsker at samme leverandør leverer i flere segmenter, sa Bakken.

Nytt segment
Nye Proace City skal sågar ta Toyota inn i et segment der de ikke tidligere har vært representert i særlig grad. Ja, bortsett fra at det i perioden 2000 til 2005 årlig ble solgt cirka 1.500 «norsk-ombygde» grønnskiltede Yaris Verso (med krampaktig lite plass til langbeinte sjåfører) her til lands.

Verso-varianten vitner for øvrig om sulten den norske Toyota-organisasjonen og forhandlerne har hatt etter å kunne tilby et produkt i segmentet for de minste varebilene. Dette er også det største varebilsegmentet i Norge, målt i antall registrerte biler.

Derfor er det ikke umulig at hurraropene du kanskje hørte da det ble kjent at Toyota skulle lage sin egen versjon av Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Opel Combo, kom fra en jublende norsk Toyota-forhandler.

Nå er altså bilen her, Proace City, og vi har tatt en nærmere titt og en prøvetur med et av de første eksemplarene i landet.

Nettopp fordi den nye modellen teknisk sett er identisk med PSA-trillingene er det nok ingen som har holdt pusten i spenning over hvordan selve produktet er. Egen frontdesign, med klare likhetstrekk fra storebror Proace, og utskifting av logoer, er det eneste som skiller modellen fra sine søsken (med unntak av Peugeot, da, den eneste som får være litt særegen med sin i-Cockpit).

Dermed visste vi, før vi satte oss inn og kjørte Toyotaen rundt i Drammensområdet, for eksempel at kjørekomforten er så god at du lett kan kjøre Oslo-Trondheim uten å bli sliten. På samme måte visste vi at 130-hesters dieselmotoren fungerer nydelig sammen med PSAs 8-trinns automatkasse.

Vi visste også at med automatgir får du også automatisk mer plass inne i kupeen, fordi «klumpen» i dashbordet hvor girvelgeren sitter er mye mindre. Erfaringen fra alle fire modellene er at her er det faktisk mulig å sitte tre personer, mens midtsetet er nærmest ubrukelig for andre enn små barn i versjonene med manuelt gir.

Tre utstyrsnivåer
Der kundene vil oppleve den største forskjellen mellom de fire søsknene fra Vigo-fabrikken i Spania er hvordan importørene bygger opp de ulike utstyrspakkene. Derfor er det viktig å saumfare utstyrs- og prislistene og holde disse opp mot hverandre, dersom du skal velge mellom de fire.

Proace City tilbys i lengdene 4,4 og 4,7 meter. Mens Peugeot og Citroën i Norge tilbyr bensinmotor har Toyota Norge i likhet med Opel i Norge droppet disse, og tilbyr kun 1,5 liters diesel i tre effektvarianter; 75, 100 og 130 hk.

Utstyrsmessig har Toyota Norge gått for tre ulike pakker: Basic, Comfort og Comfort Plus. Ifølge produktsjef Fred Banggren er det i utgangspunktet ikke rom for å fravike disse pakkene med individuelle tilvalg.

– Vi mener å ha satt sammen tre pakker som skal dekke etterspørselen i det norske markedet godt, men tar naturligvis imot innspill og vil fortløpende vurdere justeringer av pakkene, sier Banggren.

Toyota lokker også næringskunder med sin Express Service, som gjelder både person- og varebiler, hvor man kan få originalservicen utført på en time og bilen raskt ut på veien igjen.

Skjermer
Mange vil nok gå for Comfort-nivået, hvor man blant annet får med en 8-tommers berøringsskjerm som støtter speiling av telefonen og to-sone klimaanlegg.

Men kjenner vi kresne norske varebilkunder rett vil nok mange også huke av for Comfort Plus, hvor man blant annet får med Webasto dieselvarmer med fjernkontroll.

Det er også kun det høyeste utstyrsnivået hvor man får med Smart Active Vision. Her er bakdørene helt tette, og i stedet for «sladrespeil» brukes to egne kameraer og en takmontert 5-tommers skjerm i kupeen til å overføre bilde av området bak og på sidene av bilen.

Under kjøring og når bilen står stille, kan monitoren vise et avstandsbilde av området bak bilen, alternativt et nærbilde under rygging. Bildeutsnittet kan også skiftes til blindsonen på høyre side.

Noen vil kanskje si det er en filleting, men vi savnet «nøkkelfri» adgang til kupeen og start av motoren. Og vi vet utstyret finnes, for PSA-søsknene tilbyr det. Særlig for yrkesbilbrukere som går mye ut og inn av bilen i løpet av en arbeidsdag er det en befrielse å slippe å finne frem nøkkelen og måtte vri om tenningen hver gang.

Firehjulsdrift og el
Espen Olsen bekrefter overfor YrkesBil at Proace City etter hvert også kommer med firehjulsdrift fra den franske ombyggeren Dangel, i likhet med storebror Proace. Akkurat når bilene med firehjulsdrift kommer til Norge er ikke helt klart ennå.

Proace City skal også komme i en batterielektrisk versjon. Den skal etter planen være klar i 4. kvartal 2021, men tekniske data for el-versjonen er foreløpig ikke kommunisert.

Toyota Norge opplyser at de da også vil ta inn den elektriske versjonen av Proace City i en personbilvariant med inntil syv seter.

Powered by Labrador CMS