- Toyota bekrefter: Proace 4x4 kommer til Norge
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
Toyota bekrefter: Proace 4x4 kommer til Norge
Toyota Norge har inngått avtale med firehjulsdriftspesialisten Dangel om leveranser av sterkt etterlengtede Proace 4x4.

alt

– Jeg kan bekrefte at vi nå har tatt en beslutning om å importere Toyota Proace med Dangels firehjulsdriftsystem til Norge, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge, til YrkesBil.no.

Både norske Toyota-forhandlere og kunder har i lengre tid etterspurt firehjulsdrift på varebilen. Nå er det altså klart at bilen kommer, men importøren kan foreløpig ikke si noe om lanseringstidspunkt i Norge eller priser.

– Utpå vårparten vil nok mye være klart, sier Hans Petter Bakken, nyttekjøretøyansvarlig i Toyota Norge.

Han understreker at dette blir en svært viktig bil for importøren og forhandlerne.

– Uten firehjulsdrift er det en betydelig del av dette varebilsegmentet vi ikke har kunnet konkurrere i, som nå vil åpne seg for oss. Det gir mange nye muligheter for å øke volum og markedsandeler, sier Bakken.

Må sikre kapasitet
Tidligere i høst fant YrkesBil.no Proace 4x4 utstilt på bilutstillingen i Paris, og vi fortalte samtidig at denne versjonen allerede har vært i salg i Sveits og Østerrike et års tid. Da var det imidlertid fortsatt usikkert om bilen skulle tas inn til Norge. 

I Norge selges Peugeot Expert og Citroën Jumpy, som er samme bilen som Proace, med firehjulsdrift fra Dangel. Ifølge OFV utgjør firehjulsdrift hittil i år 26,4 prosent av de 1.015 Expertene som var registrert per 30. november, mens tilsvarende tall for Jumpy er 20,9 prosent av 537 registrerte.

Grunnen til at Toyota Norge ikke har tatt inn bilen hittil har vært utfordringer knyttet til fabrikkens logistikk-system. Bilen bygges ferdig ved PSAs Hordain-fabrikk før den sendes videre til Dangel for ombygging til 4x4.

– At bilen skal innom to fabrikker medfører et ekstra ledd i planleggingen, all den tid du må sikre kapasitet også hos ombyggeren. Vi er nå i dialog med Dangel for å sikre oss kapasitet hos fabrikken og få logistikken til å flyte, sier Bakken.

– Hva forventer dere av Proace 4x4?

– Vi har gjort oss noen tanker, og ser jo hva andre leverer i det markedet, men vi får komme tilbake senere med volumet vi tenker å selge.

Proace 4x4 skal leveres med toliters dieselmotor på 120 hestekrefter, og kun med manuelt gir.

Kompakt-varebil i tillegg
Som om ikke dette var nok, har Toyota allerede nå klare en presang til forhandlerne sine til neste års jul også.

Fra slutten av 2019 skal PSA produsere en kompakt varebil, som vil tilbys som en Toyota-modell på tvers av Europa.

Varebilen vil altså bli en Toyota-variant av nylig lanserte Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Opel Combo.

– Toyota har jo per i dag ingen varebil i segmentene under Proace, så vi fyller med dette et annet viktig «hull» i nyttekjøretøyporteføljen vår også, sier Bakken.

Foreløpig er det ikke mange detaljer kjent om selve bilen, men Toyota Norge håper bilen vil komme hit til landet tidlig i 2020.

YrkesBil ser ikke bort fra at 15 prosent markedsandel er et mål for Toyota i det norske varebilmarkedet i 2020. Merket ligger i dag på 9,4 prosent i dette markedet.

VIKTIG VAREBIL: Hans Petter Bakken, nyttekjøretøyansvarlig i Toyota Norge, understreker at Proace 4x4 blir en svært viktig bil for importøren og forhandlerne. Foto: Brede Høgseth Wardrum

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1974 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 214 LASTEBILER TIL SALGS