BYD Nytte front

BYD T5 kommer til Norge i løpet av høsten og vinteren. Foto: BYD

BYD T8 kommer til Norge våren eller sommeren 2021. Foto: BYD

Første BYD eTP3 på visning i Oslo. Foto: Brede Høgseth Wardrum

Første BYD eTP3 på visning i Oslo. Foto: Brede Høgseth Wardrum

Første BYD eTP3 på visning i Oslo. Foto: Brede Høgseth Wardrum

Første BYD eTP3 på visning i Oslo. Foto: Brede Høgseth Wardrum

Første BYD eTP3 på visning i Oslo. Foto: Brede Høgseth Wardrum

Slik blir RSAs BYD-satsning på varebiler og lastebiler

Elektriske varebiler fra BYD skal selges gjennom samme forhandlernett som personbilene. For de tyngre lastebilene ser RSA for seg en sentralstyrt direktesalg-modell, og importøren er på jakt etter servicepartnere innen tungbil.

Publisert
HAR STORE PLANER: Espen Kristoffersen, kommersiell direktør for New Energy Vehicles i RSA. Foto: Brede Høgseth Wardrum

Etter at RSA tidligere i vår ble importør av elektriske varebiler og lastebiler fra kinesiske BYD, er konsernet nå i full gang med å meisle ut en struktur for salg, service og delesalg.

Alle planene er ikke spikret ennå, men importøren holdt i dag en pressekonferanse om temaet i Oslo.

– Vi ser for oss et forhandlernett som håndterer personbiler fra BYD og varebilmodellen eTP3. Når det gjelder 7,5-tonns lastebilen og de tyngre lastebilene som kommer neste år, vil mye av det bli styrt direkte fra RSAs hovedkontor i Drammen. Vi ser for oss en direktesalg-modell for de tyngre lastebilene, med en egen sentral salgsorganisasjon, sier Espen Kristoffersen, kommersiell direktør for New Energy Vehicles i RSA til YrkesBil.

Maxus og BYD
Fra før er RSA importør av elektriske varebiler fra kinesiske Maxus (SAIC), som med modellene e-Deliver 3 og EV80 er tilstede i segmentene for mellomstore og store kassebiler.

BYD eTP3 er ikke veldig langt unna e-Deliver 3 i størrelse, men Kristoffersen mener det blir uproblematisk.

– T3, som er en 3,5 kubikks varebil, har karakteristikker som vi per i dag ikke har på Maxus e-Deliver 3. Blant annet topphengslet bakluke og to skyvedører. Modellene går dermed helt greit sammen sånn sett, sier Kristoffersen.

eTP3 skal koste 324.900 kroner, og plasserer seg dermed mellom e-Deliver 3 med 35 kWt-batteri som koster 299.900 og 52,5 kWt-varianten som koster 339.900.

Planen er å kommen i gang med salg og levering av de elektriske varebilene i løpet av fjerde kvartal i år.

– Vi jobber med løsninger som gjør at det ikke nødvendigvis skal være samme forhandlernett for BYD og Maxus. I våre egne RSA-butikker vil mye av dette bli solgt sammen, men utover det prøver vi å se på andre forhandlerkonstellasjoner, der en Maxus-forhandler ikke nødvendigvis også er BYD-forhandler, sier Kristoffersen.

Servicenettverk for tungbil
Serviceapparatet vil i stor grad bli forskjellig for de lette og tunge kjøretøyene.

– De fleste forhandlerne våre kan håndtere 7,5-tonnsbilen, men for de større lastebilene må vi ha andre typer forhandlere eller et annet servicenett enn for de lette kjøretøyene, sier Kristoffersen.

For tungbilkunder er det som regel avgjørende å ha et servicetilbud på plass før de handler selve kjøretøyet.

– Dette er vi klar over, og det er noe vi jobber med. Sannsynligvis blir det til at vi vil finne en etablert tungbilaktør å samarbeide med om et servicenettverk for lastebilene, sier Kristoffersen.

Posten-test i oktober
7,5-tonns lastebilen T5, som BYD omtaler som en distribusjonsbil og konkurrent til Daimlers Fuso e-Canter, kommer til Norge i et testeksemplar i oktober.

– Jeg har allerede lovet Posten at de skal får prøve testbilen i oktober. Deretter vil vi tilby prøvekjøring for utvalgte kunder utover høsten. Salg av bilen vil starte opp fortløpende, og de første kundebilene ventes levert i starten av 2021, sier Kristoffersen.

19-tonneren T8, som er en chassisbil med muligheter for en rekke påbygg, som skap, renovasjon og flak, kommer ikke til Norge før våren eller sommeren neste år.

Tidligere har BYDs lastebiler sett noe gammeldags ut, men disse modellene har fått helt ny førerhusdesign under ledelse av BYDs designsjef Wolfgang Egger (tidligere Alfa Romeo, Seat og Audi).

RSA skal ikke ha noen formell rolle i import av busser fra BYD.

– Bussimporten styrer BYD direkte selv fra sitt europeiske kontor i Rotterdam. Vi har hjulpet dem litt med noen praktiske ting rundt fortollinger og slikt, men ikke noe mer, sier Kristoffersen.

Disse BYD-modellene kommer:

eTP3

  • Elektrisk varebil
  • Størrelse: 3,5 kubikk varerom, 920 kilo nyttelast
  • Motoreffekt: 100 kW
  • Rekkevidde: 320 kilometer (NEDC)
  • Batterikapasitet: 50,3 kWh
  • Ladetid: 1,5 time (40 kW DC lader – CCS2-standard)
  • Kommer til Norge: 4. kvartal 2020
  • Pris: 324.900 kroner

T5

  • Elektrisk lastebil
  • Størrelse: 7,5 tonn totalvekt, 3.990 kilo nyttelast (rent chassis)
  • Motoreffekt: 150 kW
  • Rekkevidde: 200 kilometer (målestandard ikke opplyst)
  • Batterikapasitet: 126 kWh
  • Ladetid: 1,2 timer (120 kW DC lader)
  • Kommer til Norge: Vinter 2021

T8

  • Elektrisk lastebil
  • Størrelse: 19 tonn totalvekt, 11.100 kilo nyttelast (rent chassis)
  • Motoreffekt: 180 kW
  • Rekkevidde: 200 kilometer fullastet (målestandard ikke opplyst)
  • Batterikapasitet: 217 kWh
  • Ladetid: 2 timer (120 kW DC2 lader)
  • Kommer til Norge: Vår/sommer 2021

Kilde: BYD/RSA

Powered by Labrador CMS