Første elektriske lastebil til DB Schenker
Alle foto: Jon Winding-Sørensen
Statsminister Erna Solberg hilser på administrerende direktør Knut Eriksmoen i DB Schenker Norge (t.v.) og Jochen Thewes, CEO for Schenker AG.

Første elektriske lastebil til DB Schenker

Første elektriske lastebil til DB Schenker

Første elektriske lastebil til DB Schenker

Første elektriske lastebil til DB Schenker

Første elektriske lastebil til DB Schenker

Første elektriske lastebil til DB Schenker

Første elektriske lastebil til DB Schenker

Første elektriske lastebil til DB Schenker

Første elektriske lastebil til DB Schenker

Første elektriske lastebil til DB Schenker

Første elektriske lastebil til DB Schenker

Fortsetter el-offensiven

Det er litt over ett år siden DB Schenker åpnet Oslo City Hub, med solide planer for hva det skulle medføre. I dag føyde de til et ledd til, de overtok hub’ens første elektriske 16-tonner.

Publisert
Statsminister Erna Solberg sammen med administrerende direktør Knut Eriksmoen i DB Schenker Norge (t.h.) og Jochen Thewes, CEO for Schenker AG. Foto: Jon Winding-Sørensen

Distribusjonsgiganten DB Schenker hadde fått statsminister Erna Solberg (H) til å foreta den formelle avduking av selskapets ferskeste miljøinnsats i Oslo.

Selvfølgelig berømmet hun selskapet (og ENOVA) som hadde tatt enda et skritt inn i det Grønne Skiftet. Og hun minnet om at i 2030 skulle 50 prosent av lastebilene være enten batterielektriske eller hydrogendrevet – så hun applauderte at hun nå kunne ta i mot Norges første serieproduserte elektriske lastebil.

LES OGSÅ: Scania vant forsøksheatet

For DB Schenker i Norge var også det et poeng. Administrerende direktør Knut Eriksmoen vet selvfølgelig at det har vært en del overrekkelser av Norges Første el-lastebiler i det siste. Så på listen over folk og institusjoner han takket møtte vi også Volvo.

– Som vi har arbeidet tett med under denne prosessen. De sørget også for at vi fikk den første, og det var viktig for oss – føyde han til.

Han fortalte også at dette blir den første av totalt 11 til Oslo, og at den har en rekkevidde på 17 mil.

– Det holder i massevis, lovte han.

Det holder sannsynligvis også til å oppfylle løftet fra Lars Sveen, direktør Innenlands Landtransport i Schenker AS., fra åpningen av Oslo City Hub i fjor, der han sa at:

– DB Schenker tar sikte på å oppnå null lokale utslipp i all bydistribusjon i Norge innen utgangen av 2020. Oslo City Hub er det første prosjektet hvor dette skal oppnås innenfor Ring 3.

Da hadde de investert i tre elektriske varesykler og åtte elektriske varebiler av typen MAN e-TGE. Nå kommer altså den tunge brigaden i tillegg.

Jochen Thewes, CEO for Schenker AG – som forresten også var til stede da hub’en åpnet i fjor – sa at Schencker går inn i det grønne skiftet uten alltid å være sikker på hva det vil bringe av økonomiske eller praktiske resultater. Men at det oftere og oftere viser seg at grønne investeringer er smart økonomi, også for selskapet.

– Med initiativ som dette i Oslo viser vi at utslippsfri bytransport både er mulig og gjørbart. (Feasible and possible).

Stor takk, selvfølgelig, også til både Oslo kommune og Oslo havn, uten at noen derfra var åpenbart til stede.

PS. Noen av de mer kyniske tilskuerne hadde også besøkt åpningen av Møller Mobility’s solcelleanlegg ved Lillestrøm mandag. Der hadde det vært en statsråd og en ordfører til stede. Ingen var i tvil om at en statsminister trumfet den. 1:0 til DB Schenker over Møller.

Powered by Labrador CMS