Vil ta i bruk el-lastebiler i Oslo neste år

DB Schenker og Volvo Norge har inngått intensjonsavtale om kjøp av elektriske lastebiler. Kjøretøyene skal kunne leveres i første halvdel av 2020.

Publisert
schenkervolvo
PRESENTERTE INTENSJONSAVTALE: Christine Holtan Bøgh i Zero, Knut Eriksmoen, administrerende direktør i DB Schenker og Gunnar Brattli, salgsdirektør i Volvo Norge. Foto: Caroline Dokken Wendelborg, Zero

Intensjonsavtalen ble undertegnet mellom partene under første dag av årets Zerokonferanse.

Avtalen innebærer at DB Schenker i første omgang forplikter seg til å kjøpe tre 16-tonns lastebiler av typen Volvo FL electric.

– Vi i DB Schenker investerer nå i tyngre elektriske kjøretøy for å oppnå vår målsetning om 100 prosent utslippsfrie vareleveringer i Oslo i løpet av 2020, sier Knut Eriksmoen, administrerende direktør i DB Schenker, i en presseuttalelse.

Først av de store
Nå er ikke elektriske lastebiler noe nytt i seg selv. Vi har sett bilder av elektrisk lastebil i Oslo i 1916. På 1920-tallet rullet flere elektriske lastebiler, blant annet fra amerikanske Walker, rundt i Norge.

I nyere tid har vi også sett en håndfull eksemplarer av elektriske lastebiler fra mindre ombyggingsfirmaer, som nederlandske Emoss, hos blant annet Asko og Stena Recycling. Norsk Gjenvinning har også tatt i bruk to 26-tonns elektriske renovasjonsbiler, fra britiske Dennis Eagle, i Sarpsborg.

Det finnes sikkert flere eksempler også, ikke minst når det gjelder de mange utfordringene teknologien har medført.

Men vi har altså ikke sett noen serieproduserte elektriske lastebiler fra de store produsentene på veien i Norge i nyere tid – før Schenkers Volvoer etter planen dukker opp neste år.

– Med våre nye elektriske lastebiler vil vi både kunne møte miljøkravene som stilles til bransjen, samt behovene våre kunder har til å få sine oppdrag utført på en driftseffektiv måte, sier Gunnar Brattli, salgsdirektør i Volvo Norge.

Han opplyser at de første elektriske Volvo-lastebilene vil kunne rulle på norske veier allerede ved første halvdel av 2020.

Etterlyser virkemiddelpakke
Zero omtaler avtalen som «en milepæl for utslippsfri varetransport i Norge».

– Endelig kommer en av de store lastebilprodusentene i gang med serieproduksjon av store elektriske kjøretøy for bydistribusjon. Samtidig baner det vei for produksjon og utrulling av tyngre utslippsfrie lastebiler og trekkvogner, som samlet vil bidra til store utslippskutt i tungtransporten, sier Christine Holtan Bøgh i Zero.

Hun mener det fremover vil være behov for en bred virkemiddelpakke.

– Dette for å sikre at den norske elbilsuksessen også kan videreføres til de tyngre kjøretøyene i godstransporten. Den bør legge til rette for en rask utrulling av utslippsfrie lastebiler, avslutter Holtan Bøgh.

Powered by Labrador CMS