-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Åtte elektriske shuttlebusser på Gardermoen
Oslo lufthavn ble tirsdag den første lufthavnen i Norden til å ta i bruk elbusser for å frakte passasjerer mellom fly og gate. Innen 2026 er målet at alle slike busser på Gardermoen skal være elektriske.


– Dette er et veldig viktig tiltak for å redusere flyplassens utslipp av klimagasser og dette vil bidra til at vi når vårt mål om å bli en fossilfri lufthavn innen 2030, sier lufthavndirektør på Oslo lufthavn, Stine Ramstad Westby.
I dag ble de åtte elbussene tatt i bruk, noe som ble behørig markert ved å kjøre bussene i kortesje fra Helsfyr og til Oslo lufthavn. Der fortsatte markeringen med offisiell overrekkelse av nøkler og taler fra Avinor, leverandører og samarbeidspartnere.
– Det er veldig hyggelig å kunne presentere litt positive nyheter i disse korona-tider. Jeg er stolt over at vi er den første flyplassen i Norden til å få elektriske busser som skal frakte passasjerer mellom gate og flyene. Bussene settes i drift med en gang, sier Westby.
I et normalår busses 1,2 millioner passasjerer årlig mellom gate og fly på Oslo lufthavn.
Det er VDL Bus & Coach som har levert bussene, og infrastruktur for lading er levert av det nederlandske selskapet Heliox. De nye bussene er 18 meter lange.
– Valget av våre elektriske busser sier mye om ambisjonene for flyplassen. Det knytter seg til helhetsbildet av Norge som et foregangsland innen elektrifisering av reiser i Europa, sier Frank Reichel, administrerende direktør i VDL Bus & Coach Norway AS.
Lufthavndirektør Westby pekte på at støtten fra Enova har gjort det mulig å fase inn elektriske busser i et raskere tempo.
– Selv om elbusser er dyrere enn dieselbusser er det det riktige valget for fremtiden. Etter hvert som flere busser settes i produksjon regner vi med at det også vil være billigere med elbuss enn med diesel, påpeker Westby.
De åtte bussene som ble satt i drift tirsdag var første steg. Målet er at alle busser som frakter passasjerer mellom fly og gate skal være elektriske innen 2026.