Setter eActros og eEconic på vinterprøve

Mercedes-Benz har varslet at eActros skal i serieproduksjon i år og eEconic neste år. Nå settes de batterielektriske lastebilene på kuldeprøver.

Publisert
Vinteren i Schwäbische Alb, som er en fortsettelse av Jurafjellene, er kanskje ikke helt ulik den el-lastebilene kan møte på i Norge etter hvert. Foto: Daimler
eActros og eEconic

eActros er det mer enn tre år siden vi møtte første gang. Førseriebiler er kjørt i kundetester siden februar 2018, blant annet i Tyskland og Sveits.

I høst gikk Mercedes-Benz Trucks ut med at eActros skal bli kommersielt tilgjengelig i løpet av 2021.

Samtidig viste de frem en prototype som skal være «pretty close» til produksjonsversjonen. Uten å gå inn på detaljer, lovet den avtroppende sjefen, Stefan Buchner, rekkevidde og ytelser som overgår dagens testbiler.

LES OGSÅ: Daimler tar grep om ladeinfrastruktur

YrkesBil intervjuet i januar Jarle Viuls, konserndirektør for Bertel O. Steen Lastebil og Buss som importerer Mercedes-Benz lastebiler. Han kunne da ikke si når eActros kommer til Norge.

– Vi har per nå ikke fått bekreftet leveringer til Norge, hverken tidspunkt eller antall, så dette er det for tidlig å svare på, sa Viuls.

– Hvordan er interessen for elektriske lastebiler?

– Vi opplever en økende interesse, spesielt fra større selskaper innen nærdistribusjon.

– Hvor stor andel av eget salg i 2021 og årene fremover regner dere med blir elektrisk?

– Vi er fremdeles i en fase hvor elektriske lastebiler ikke er i ordinært salg fra oss, noe som betyr at dette er tall vi ikke har vurdert, sa Viuls.

En egen LongHaul-versjon av eActros, for batterielektrisk tungtransport på rundt 500 kilometer, skal etter planen i produksjon i 2024.

Hydrogenbilen GenH2 Truck skal i kundetester i 2023, og det ble antydet start av serieproduksjon «i andre halvdel av inneværende tiår».

Det er altså mye på gang, men du trenger ikke holde pusten mens du venter.

Nylig meldte Mercedes-Benz Trucks at de holder på med kuldetesting av eActros og eEconic i Schwäbische Alb, som er en fortsettelse av Jurafjellene. Produsenten omtaler værforholdene som "freezing cold".

LES OGSÅ: Grønt lys for Daimler og Volvo

eActros skal som nevnt i serieproduksjon i år, mens den den elektriske versjonen av Econic, overraskende nok døpt eEconic, skal ut i kundetester i år og etter planen i serieproduksjon neste år.

Econic-modellene benyttes i all hovedsak som renovasjonsbil, og leveres blant annet med gassmotor i dag.

I alpeområdene møter elbilene snø, is og kulde både i "virkelig liv"-kjøring hos transportselskaper og i intensivtesting på bane. Her undersøkes det hvordan batterier, drivlinje og annen teknikk fungerer i møte med Kong Vinter.

Dessverre går ikke Daimler i dybden på hvilke forhold de kjører under eller konkret hva testene har vist, men produsenten gir selv godkjent-stempel etter vintertestingen. Da gjenstår det vel bare å høre hva kundene sier om et års tid.

Bildet under: Teknikerne følger spesielt med på batterienes og drivlinjenes oppførsel. Men ekstrem kulde ser det ikke ut til å ha vært - bekledningen tatt i betraktning. Foto: Daimler

Powered by Labrador CMS