- Svempas siste store spesialbygge?
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Svempas siste store spesialbygge?
Den legendariske svenske custombyggeren Sven-Erik «Svempa» Bergendahl har nettopp fullført sin hittil nyeste spektakulære showbil, «Frostfire». 82-åringen antyder nå at han vil trappe ned litt.

alt

– Jeg har følelsen av at dette kan være mitt siste store verk.

Uttalelsen fra Svempa kommer i en fersk artikkel på den tyske Scania-organisasjonens presseside, der den nyeste kreasjonen, Frostfire, presenteres. 

– Det betyr ikke at jeg definitivt skal pensjonere meg nå, men dette er kanskje den siste store showbilen der alt arbeidet med å tilpasse karosseriet, interiøret og motoren blir gjort av meg. Og det er derfor denne lastebilen må gjøre alle målløse, fortsetter Svempa.

LES OGSÅ: YrkesBil på besøk hjemme hos Svempa

V8-feiring
Frostfire, som er bygget på en 650 S-serie trekkvogn, var opprinnelig planlagt som en hyllest til 50-årsjubileet for Scanias V8 i 2019, men bilen ble ikke ferdig og lanseringen måtte utsettes. Senere satte koronakrisen også kjepper i hjulene for prosjektet.

Svempa og hans mangeårige stylingpartner, Janne Richter, er som kjent perfeksjonister til fingerspissene, så de valgte heller å utsette målgangen enn å måtte gå på kompromiss med kvalitet og finish.

Nå er altså bilen ferdig etter mange års arbeid. Bare etableringsprosessen, med nøye utviklingsarbeid og stor oppmerksomhet på detaljer, tok nesten to år.

Det fremgår ikke mange detaljer rundt hva Svempa konkret har gjort med bilen, men det er blant annet på det rene at Aluminiumsvets i Östergötland AB på et tidspunkt overtok hele konstruksjonen, inkludert skjermene, sideskjørtene og bakenden. Selskapet selv beskriver arbeidet som «ekstremt» og milevis unna deres vanlige oppdrag.

Bare det å finne den riktige blånyansen til lastebilen skal ha vært alt annet enn enkelt. For å bestemme den eksakte fargekombinasjonen, for eksempel, var det nødvendig å besøke en spesiell lakkfabrikk i Nederland.

Blåfargen suppleres med oransje og svarte detaljer og et mønster som skal etterligne knust is.

Billackeringen i Mjölby AB brukte 1.200 arbeidstimer, 150 liter lakk i syv forskjellige nyanser og 18 lag klarlakk. Ifølge selskapet var dette den mest krevende jobben i deres 33 år lange historie.

Og da er det kanskje verdt å minne om at dette er lakkverkstedet som blant annet utsmykker finske Mika Auvinens utrolige lastebiler, som flere ganger er prisbelønnet i Scandinavian Truck Trophy og Nordic Truck Trophy. 

I utgangspunktet skal Svempa selv ikke ha vært spesielt imponert over den matte finishen, men han har ombestemt seg over tid og er nå fornøyd med resultatet.

– Lastebilen har blitt fantastisk, sier Svempa fornøyd.

Over 600 biler
Svempas karriere i showbil-verdenen begynte i 1967 da han konverterte en Chevrolet stasjonsvogn til en bergingsbil og dermed grunnla sitt eget bergingsselskap sør i Stockholm.

– Jeg lyttet til politiradioen og sto alltid i startblokkene for å være den første på ulykkesstedet, mimrer Svempa.

Fra den beskjedne begynnelsen jobbet han seg opp i lastebilens verden og kjøpte en brukt Scania L75, som han også konverterte til en bergingsbil.

Gjennom årene har Svempa i kombinasjon med Scania, som han har samarbeidet med i nær 50 år, blitt et begrep «hur stort som hällst» der ute i lastebilverdenen.

Så har han da også levert nærmere 600 Limited Edition-lastebiler for kunder over hele kloden og vunnet «alt» som er å vinne av lastebilkåringer. Elleville fans finnes i alle verdenshjørner.

– Jeg var selv en stor fan av amerikanske biler og var nok blant de første som begynte å style lastebiler i våre trakter. Jeg var inspirert av det jeg så i amerikanske lastebilblader. Dette ble mitt kall i livet, sier han.

Svempa trekker frem New Zealand, Kina, Russland og Frankrike som viktige markeder.

– Men vi bygger nok aller mest for Italia, som er et V8-land der «Svempabil» har blitt et begrep. Mange av våre Limited Edition-utgaver selges til italienske kunder, sier han.

Vil ikke gi seg helt
Gjennom årene har Svempa blitt feiret for sine innovative og kreative design.

– Jeg mener showbiler spiller en viktig rolle, og vi liker alle å bli inspirert. Ved å utforme lastebiler har vi bidratt til å styrke merkevaren Scania, sier Svempa.

Da YrkesBil besøkte Svempa i 2017 var han 78 år og regnet med å holde på i 5-6 år til, det vil si senest 2023.

– Jeg har aldri vært syk i hele mitt liv og «morsan» ble 102 år, så jeg har gode gener, sa han den gangen.

Senere har han også dratt sammenligningen mellom seg selv og en V8-motor:

– Likheten må være at vi begge er arbeidsomme og aldri gir oss. Jeg kommer til å jobbe til jeg stuper, for det er så utrolig gøy å bygge lastebiler.  

Dermed kan vi jo håpe at Svempa finner på noen sprell til før han pensjonerer seg helt.


logoPåmelding til nyhetsbrev:
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
 
   
1464 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 105 LASTEBILER TIL SALGS