eVersum eShuttle kommer til Norge like etter sommeren. Foto: eVersum

Østerriksk el-minibuss er klar for Norge

Spydeberg-bedriften Au2 Norge, som er en betydelig leverandør av minibusser her i landet, har nå fått agenturet på østerrikske eVersum. Dette er en ny elektrisk minibuss, utviklet fra bunnen av for elektrisk drift – og designet med vekt på nordiske forhold. Rekkevidden oppgis til opptil 300 kilometer.

Publisert

– I dag er det el-drift kundene etterspør, både ved større anbud og fra enkeltkunder. De fleste minibusser som leveres for tiden, er basert på varebilchassis som er ombygget for persontransport. For løsninger som trenger mer enn 12-13 passasjerplasser finnes det få alternativer, og de som finnes er ombygde dieselbiler. Derfor er vi veldig fornøyde med å kunne lansere eVersum, som er designet som elbuss fra bunnen av, sier daglig leder Vidar Engen i Au2 Norge til YrkesBil.

NYTT AGENTUR: Vidar Engen (t.v.) og Leif Engen i Au2 Norge AS har lang erfaring med bygging og salg av minibuss. Nå har de et nytt agentur på plass med eVersum.
NYTT AGENTUR: Vidar Engen (t.v.) og Leif Engen i Au2 Norge AS har lang erfaring med bygging og salg av minibuss. Nå har de et nytt agentur på plass med eVersum.

Engen forteller videre at det nye konseptet er utviklet i bilbyen Graz i Østerrike av ingeniører med bakgrunn fra både fly- og bilindustri.

Gode varmeløsninger

– Det er en dedikert elbil, som kommer som 16-24 seters bybuss. Målet har vært et effektivt og miljøvennlig design, som er funksjonelt både for sjåfør og passasjerer, sier Engen.

Bussen er utviklet for nordiske forhold, med en firetrinns girutveksling for sikker fremdrift på vinterføre, gode varmeløsninger, en kraftig ombordlader og god rekkevidde, ifølge Engen, som legger til at eVersum-prosjektet er støttet av østerrikske innovasjonsmidler.

– Hvilke bruksområder er mest aktuelle i Norge?

– Vi har spesielt tro på eVersum-busser til transport i byer og urbane miljøer, og på flyplasser. Sammen med eVersum er målet dessuten å kunne tilby flere modeller etter hvert for å bidra til det grønne skiftet innen persontransport.

Opptil 60 personer

– Likevel: Et nytt og hittil ukjent produkt er det?

– Jo, og eVersum legger derfor opp en spenstig finansieringspakke med full serviceavtale og et hyggelig gjenkjøp, sier Vidar Engen som forteller at den første eVersum-bussen ankommer den norske importøren like etter sommeren.

De nye elbussene produseres i Slovenia.

eVersum eShuttle kan bygges i lengder fra 5,4 til 8,4 meter med en maksimal passasjerkapasitet på 60 personer, ståplasser inkludert. Tillatt totalvekt er da 14 tonn.

eVersum eShuttle

· Batterielektrisk 16-24 seters bybuss.

· Batteripakkene er plassert under gulvet. Det betyr lavt tyngdepunkt og økt sikkerhet.

· Lavt gulv uten noen innvendige trinn.

· Seks forskjellige dørløsninger kan leveres.

· Flatt gulv uten hindringer gir mange muligheter for seteløsninger.

· Varme, ventilasjon og air conditioning med integrert varmepumpe-teknologi og ekstra kjølekapasitet for batterisystemet.

En typisk bybuss-løsning vil ha opp til 20 seter. Det er inkludert godt dimensjonert plass til rullestol, med manuell eller automatisk rampe integrert i det lave gulvet.

236 kWh batteri

For Norge kommer det en versjon med 7,65 m lengde for 17 seter og rullestolplass.

Bussene har Li-ion batterier med mulighet for hurtiglading. Et viktig poeng har vært å holde batteripakken kompakt, men stor nok til at den ikke begrenser daglig drift. I utgangspunktet har eShuttle batterier på opptil 236 kWh, noe som skal gi en rekkevidde på opptil 300 km, ifølge eVersum. Batteriet skal kunne fullades på ca 2 timer.

– Norge en pionér

– eVersum er veldig fornøyde med å kunne introdusere sin nye løsning for utslippsfri persontransport i Norge. Det norske markedet er kjent som en europeisk pionér på miljøvennlig persontransport, både privat og i offentlig regi. For eVersum vil det norske markedet bli et viktig utstillingsvindu for våre nullutslipps-løsninger, sier Holger Postl, CEO for eVersum.

Powered by Labrador CMS