-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
– Det virker som risikoviljen er relativt stor med tanke på å teste nye produkter og løsninger
Odd Romundstad (bildet), salgsdirektør Buss i MAN Truck & Bus Norge AS, medgir at 2022 ikke blir det store jubelåret – og retter i stedet blikket litt lenger frem i tid, med flere nyheter i ermet.
– Hvor mange busser skal MAN levere i Norge i 2022?
– Vi har dessverre ingen store leveringer i 2022 (anbud) og har derfor budsjettert relativt beskjedent med 35 enheter.
– Hvor stort blir totalmarkedet for busser i Norge i 2022?
– Veldig beskjedent for busser over 8.000 kilo, da det er veldig få anbudsoppstarter i 2022. Det er også fremdeles liten investeringsvilje i turbuss på grunn av Covid-19-pandemien, så det er i øyeblikket litt vanskelig å spå hvordan dette slår ut. Jeg kan anslå totalmarked på 350-400 busser – om vi får litt medvind.
– Hvor stort blir totalmarkedet i 2023 og hvor stor andel av dette har MAN ambisjoner om å ta?
– 2023 marked 700-750. Ambisjonen for MAN er en andel så stor som mulig.
– Hvilke anbud er mest interessante for MAN fremover?
– Alle anbud er i utgangspunktet interessante for oss.
– Hva er på gang av produktnyheter fra MAN de neste par årene?
– En videreutvikling av vår nye Lion’s City både i el, diesel og CNG versjon (med spesiell vekt på el) er på gang. Vi vil også bruke tid på å introdusere vår nye Lion’s Intercity LE. Vi er nå i en oppbyggingsfase for denne nye modellen.
– Vi er også spente på MAN TGE i Euro 6e-versjon i minibussutførelse.
– Hvor stor andel av salget blir elektrisk, både av eget salg i 2022/23 og i overskuelig tid fremover, samt totalmarkedet? Hva med andre alternative drivstoffer: Gass, HVO etc.?
– For vår del er 2022 ikke preget av «elektriske leveranser». 2023 kan nok bli mer «elektrisk».
– Hva er de største utfordringene bussbransjen står overfor fremover?
– For turbuss er det ikke til å komme unna at usikkerheten rundt Covid-19 er en utfordring for både leverandører og operatører. Mange turbussløyver har blitt borte og andre sitter på gjerdet med tanke på nyinvesteringer.
– Elektrifiseringen av bussparken og hastigheten på produktutviklingen kan være en utfordring. Nye merker innen elbuss kommer inn i markedet og det virker som risikoviljen er relativt stor med tanke på å teste nye produkter/løsninger.
– Vår tilnærming er å sørge for at vi parallelt med salg av nye drivlinjer sørger for at vårt ettermarked får «påfyll» med kunnskap, reservedeler og verktøy. Vi har fokus på at kunden skal ha en problemfri hverdag uansett valg av drivlinje.