PÅ GRENSEN: Svenske Einride skal snart kjøre sine førerløse Pod'er på utvalgte deler av E6 mellom Gøteborg og Oslo i et forskningsprosjekt. Slik kan det se ut når de passerer Svinesund-brua.
PÅ GRENSEN: Svenske Einride skal snart kjøre sine førerløse Pod'er på utvalgte deler av E6 mellom Gøteborg og Oslo i et forskningsprosjekt. Slik kan det se ut når de passerer Svinesund-brua.

Einride klare for å innta Norge

Transport-tech-selskapet Einride skal snart rulle sine selvkjørende transport-Pod’er inn på E6 i Norge. Samtidig skal de levere flere kjøretøy til PostNord for bruk i Oslo-regionen, og ser for seg «en rask ekspansjon» i det norske markedet.

Publisert

Men la oss oppklare en «ørliten detalj», først som sist:

PostNord skal ikke ta i bruk de oppsiktsvekkende og førerløse Pod’ene, uten spor av førerhus, ratt eller pedaler, som Einride antakelig er mest kjent for.

I senere tid har det svenske tech-selskapet nemlig også satset på mer konvensjonelle lastebiler, med førerhus, ratt og pedaler – men med elektrisk fremdrift, og med Einrides egenutviklede «tekniske plattform» Saga integrert.

Selvkjørende over Svinesund

Avtalen PostNord i Norge har inngått med Einride, er et pilotprosjekt med seks elektriske containerbiler som etter planen skal starte opp i juni 2023.

– Disse bilene er basert på Mercedes-Benz eActros, som er oppdatert med Einrides egne spesifikasjoner og integrert med vår smarte driftsplattform Einride Saga, forteller Robert Falck til YrkesBil. Han er grunnleggeren av Einride og selskapets toppsjef.

Disse bilene skal altså kjøres av sjåfører av kjøtt og blod, og vi skal komme tilbake til PostNord-prosjektet litt lenger ned i teksten.

For om du fremdeles er litt forvirret, på grunn av bildet over her med de førerløse Einride-kjøretøyene på Svinesund-brua, er forklaringen her:

Einride kommer også nå til Norge for å delta i forskningsprosjektet MODI, som YrkesBil nylig omtalte.

Det EU-støttede prosjektet som ledes og koordineres av ITS Norway har mål om å teste ut en rekke autonome transportløsninger på tvers av flere land – deriblant Norge.

Nivå 4-autonomi

Startskuddet for prosjektet gikk i oktober, og forskerne skal holde på i totalt 42 måneder.

– De autonome kjøretøyene våre som skal trafikkere E6 i Norge som en del av MODI-prosjektet er helt adskilt fra vår avtale med PostNord, og kommer til å være på SAE-nivå 4 – det samme som alle våre autonome kjøretøy, sier Falck.

Han refererer til organisasjonen «Society of Automotive Engineers» (SAE), som har utarbeidet en femtrinns inndeling for grader av autonomi i kjøretøy.

KLAR FOR NORGE: Robert Falck, grunnlegger av Einride og selskapets administrerende direktør.
KLAR FOR NORGE: Robert Falck, grunnlegger av Einride og selskapets administrerende direktør.

Høyeste nivå er 5, som innebærer at kjøretøyene verken har ratt, pedaler eller noen kontrollfunksjoner. Uansett hvor gjerne du ville, er det umulig for deg å gjøre noe med hvordan bilen oppfører seg underveis.

Nivå 4 er i prinsippet også full-autonom, eller full-robotisert eller helautomatisk. Dette er biler som er bygget for å kunne overta alle sikkerhets-kritiske funksjoner selv, og overvåke og reagere på trafikk- og veiforhold under hele turen – men de kan altså overstyres av mennesker i gitte situasjoner.

Einride tilbyr blant annet en løsning der kjøretøyene deres kan fjernstyres av operatører som sitter inne i et kontor, mens kjøretøyene er ute på veien.

Selskapet opplyser selv at de blir en av hovedpartnerne innen autonomi i MODI-prosjektet, og skal kjøre sine Pod’er på utvalgte deler av E6-strekningen mellom Gøteborg og Oslo.

– Dette blir første gang et autonomt kjøretøy krysser landegrenser, hevder Einride.

Selskapet har fra før autonome kjøretøy ute på veien blant annet i Sverige og USA. Bring er blant kundene i Sverige.

Einride etablerte seg nylig også i Tyskland.

– Ambisiøse Norges-planer

Nå opplyser selskapet i en nyhetsmelding for november at de også er i gang med å etablere seg i det norske markedet, gjennom avtalen med PostNord.

– Til å begynne med vil vi rulle ut seks elektriske lastebiler til PostNord i 2023, med ambisiøse planer for en rask ekspansjon de kommende årene. Den første transportløsningen inkluderer også Einrides intelligente driftsplattform Saga og ladeinfrastruktur, og ventes å spare utslipp av 700 tonn CO2 per år, sier Robert Falck til YrkesBil.

Einride har de seneste årene benyttet lastebiler fra blant annet Scania, BYD, Emoss og andre leverandører. I desember i fjor signerte de en avtale med Daimler Truck om å kjøpe 120 Mercedes-Benz eActros.

Falck forteller at de seks lastebilene PostNord Norge får levert neste år er basert på Mercedes-Benz eActros, men at de i kjøretøyregistret vil bli registrert med Einride som bilmerke.

Hva slags organisasjon eller løsning for import, salg og servicemarked/reparasjoner Einride ser for seg i Norge, er Falck imidlertid tilbakeholden med å svare på.

– Vi samarbeider med et nettverk av partnere på alle våre markeder, for å kunne tilby en helhetsløsning for grønn og kostnadseffektiv transport, som vi kan dele flere detaljer om når vi går live i Norge i 2023, sier han.

FJERNSTYRING: De autonome kjøretøyene fra Einride kan også fjernstyres via systemer som dette. Foto: Einride

Vil skaffe erfaring

PostNord har tidligere vært uttalt skeptiske til elektriske lastebiler på et tidlig stadium, og de har blant annet investert i biogasskjøretøy. Nå er de i ferd med å endre syn:

– Vi startet med biogasskjøretøy da teknologien var moden og investeringskostnadene ikke var altfor høye i forhold til diesellastebiler. Nå har vi begynt å se på elektriske lastebiler da vi ser at graden av teknologisk modenhet er økende også for elektriske lastebiler, sier Haakon Nikolai Olsen til YrkesBil. Han er pressesjef for PostNord i Norge.

Olsen bekrefter at de seks bilene fra Einride er for å prøve ut teknologien:

EGEN PROFIL: Einride kjøper lastebiler fra andre produsenter, men setter sitt preg på dem i tillegg til å integrere sin egenutviklede tekniske plattform, Saga.
EGEN PROFIL: Einride kjøper lastebiler fra andre produsenter, men setter sitt preg på dem i tillegg til å integrere sin egenutviklede tekniske plattform, Saga.

– For oss i PostNord Norge er det snakk om et pilotprosjekt med seks elektriske containerbiler som etter planen skal starte opp i juni 2023. Det ligger en opsjon på ytterligere containerbiler om piloten blir vellykket. Om du leser på hjemmesidene til Einride kan det virke som de bare driver med autonome kjøretøy, men for vår del handler det om elektriske lastebiler med sjåfør. Vi gjør dette i første omgang for å få erfaring med elektriske lastebiler og for å skape grønne korridorer mellom våre mest sentrale terminaler, sier Olsen.

PostNord har tidligere opplyst at av cirka 1.100 kjøretøy som kjører for selskapet i Norge, eier konsernet selv cirka ti prosent.

– Vil de elektriske fra Einride inngå i flåten av «egeneide» (evt. leasede) kjøretøy?

– Det er en løpende diskusjon som vi ikke har landet helt ennå, svarer Olsen.

– Hva slags vekter og konfigurasjoner skal kjøretøyene ha?

– Det er containerbiler, hvor det også vil være mulig med henger med container.

– Hvordan gjør dere med ladeinfrastruktur?

– Ladeinfrastruktur er en stor utfordring, og vi venter som de andre transportørene på gode offentlige hurtig- og lynladere. I påvente av det må vi se på løsninger på egne terminaler, sier Haakon Nikolai Olsen.

Powered by Labrador CMS