Norge får nå én dominerende aktør innen biltransport og -logistikk, når de to største selskapene i markedet slås sammen.

Blir en gigant innen biltransport

Axess Logistics AS overtar konkursboet til biltransportselskapet Auto Transport Service AS.

Det innebærer at billeveransene vil gå tilnærmet som normalt, opplyser bobestyrer Lene Langseth i TYR Advokatfirma i en pressemelding.

Videre opplyser hun at boet har vært i dialog med flere interessenter, før de i helgen aksepterte et tilbud fra Axess Logistics AS.

- Dette vil sikre kreditorfellesskapet og de ansatte på en meget god måte, sier Langseth.

En stopp i driften av Auto Transport Service, som var en stor aktør innen billogistikk i Norge, ville fått store konsekvenser for mange, ikke minst flere av Axess Logistics sine kunder.

- Jeg er veldig glad for at vi fant en god og fornuftig løsning. Vi var bekymret for om leveransen av bilene deres ville stoppe opp. Drammen Havn er nå stappfull av biler som må fraktes bort innen tirsdag, da det ikke vil være plass til de over tusen nye bilene som kommer da, sier administrerende direktør Eva Sundberg i Axess Logistics.

Axess Logistics, som er et resultat av at de tre tidligere selskapene Autolink, Motortransport og Skandiatransport i 2017 slo seg sammen, har solid erfaring i bransjen.

Det er svenske Nordic Car Logistics AB som er eneeier av Axess Logistics AS.

Selskapet forsikrer at de har «alle rutiner på plass for å ivareta både egne og Auto Transport Service sine kunder. Selskapet kan derfor videreføre virksomheten uten avbrudd og derved sikre at kundene til Auto Transport Service får levert uten store forsinkelser».

- Hvis mottak og leveransene fra Auto Transport Service nå hadde stoppet opp, ville det medført ringvirkninger i hele bransjen. Det ville ha stoppet havnetrafikken, ikke bare i Drammen, men også i flere havner i vår del av Europa. Da stopper også resten av verdikjeden opp, noe som ikke bare setter arbeidsplassene til begge selskapene i fare, men også medfører at våre kunder og deres kunder ikke får de bilene de har bestilt, sier Sundberg.

YrkesBils søsterpublikasjon, BilNytt.no (abonnementstjeneste), skriver at ATS og Axess Logistics har vært de to store aktørene innen biltransport på det norske markedet, med henholdsvis 305 millioner og 465 millioner kroner i omsetning.

Nå som de blir slått sammen blir det i stedet én dominerende aktør.

Ifølge BilNytt.no lå alternative løsninger og tilbud også på bobestyrers bord, som kunnet sørget for å opprettholde konkurranse i markedet for transporttjenestene:

«BilNytt.no erfarer at Bertel O. Steen jobbet med en alternativ plan som ville sikre videre drift, billogistikken og de ansattes arbeidsplasser – og ikke minst fremtidig konkurranse i markedet».

Konsernsjef i Bertel O. Steen, Harald Frigstad, er imidlertid forsiktig i sine uttalelser overfor bransjenettstedet:

- Jeg vil ikke gå konkret inn på hvilke konkrete modeller vi har jobbet med i den sammenhen.

BilNytt.no har gjentatte ganger søndag og mandag vært i kontakt med bobestyrer med forespørsel om et intervju, samt sendt en rekke spørsmål om salget av ATS sitt konkursbo til Axess.

Bobestyreren svarer at hun sitter opptatt i møter.

Dette er noen av spørsmålene som BilNytt.no har stilt til bobestyrer, som ikke er besvart:

  • Hvordan ser dere som bobestyrer på konkurransesituasjonen etter at Axess overtar ATS?
  • Hadde det ikke vært bedre for kundene og de ansatte at en annen aktør overtok, fremfor den største konkurrenten?
  • Hva var grunnen til at dere ikke lagde en avtale med andre aktører som var med i sluttspurten?
  • Hva skjer hvis konkurransemyndigheter griper inn?
  • Har bostyrer kun til oppgave å sikre videre drift, uten å tenke på konsekvenser i trinn to?
  • Vi skjønner at bobestyrer skal sikre de ansatte. Men er ikke de 200 stillingene i ATS mer usikre på sikt hvis ATS og Axess slås sammen – fremfor at en annen sterk aktør overtar?
  • Kan Axess sette i gang en sammenslåing og iverksette synergieffekter med en gang? Eller må de drive selskapet separat i en periode?
  • Er deres oppgave som bostyrer over nå? Vil eventuelle videre etterspill bli en oppgave for andre?
Powered by Labrador CMS