-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Reservedeler fra 3D printer
Er dette første gang i hele verden? Nå leverer Mercedes-Benz lastebiler reservedeler «on demand» rett fra 3D printeren.
Jeg har alltid vært forsiktig med å påstå at noe er først, men dette har jeg aldri hørt om tidligere, i denne bransjen.
Mercedes har lenge vært kjent for å ha god leveringsgrad på reservedeler til eldre biler, men nå tar de det ett skritt videre.
Den avdelingen som heter Customer Services & Parts har installert et antall 3D printere av solide dimensjoner, og skal fra september levere reservedeler av kunststoff rett fra printeren.
One Piece Demand, kalle de dette og lover at delene kommer i originalprodusent-kvalitet.
Andreas Deuschle, marketingsjef i denne delen av lastebiloperasjonen, sier at «dette er også en del av vårt slagord, Trucks you can trust. Disse delene er like pålitelige, har samme funksjonalitet, samme livslengde, og samme totaløkonomi som originaldelene eller som deler som blir produsert på konvensjonelt vis».
Og han lover: «3D printing byr på mange flere muligheter enn dette, så vi kommer til å bygge ut denne virksomheten fremover».
Mercedes har selvfølgelig lenge brukt 3D printing i prototype-bygging. Og denne erfaringen er nok også grunnen til at det foreløpig ikke blir sagt noe om tilsvarende tjeneste for metall-deler.
Fremdeles er industrien usikker med hensyn til 3D printede metallkomponenter, så det kommer nok til å vare.
Men kunststoffdelene kan bestilles ut fra de gamle delekatalogene, med de originale reservedelsnumrene – og det gjelder kataloger flere ti-år gamle.
For Mercedes betyr dette et lagerproblem som plutselig ikke finnes, og man slipper å binde kapital og plass i å produsere opp større serier.
For kundene betyr det kjappere levering og et økende utvalg.
Akkurat dette kommer vi nok til å høre mer om fremover.