-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
Reservedeler fra 3D printer
Er dette første gang i hele verden? Nå leverer Mercedes-Benz lastebiler reservedeler «on demand» rett fra 3D printeren.

Jeg har alltid vært forsiktig med å påstå at noe er først, men dette har jeg aldri hørt om tidligere, i denne bransjen.
Mercedes har lenge vært kjent for å ha god leveringsgrad på reservedeler til eldre biler, men nå tar de det ett skritt videre.
Den avdelingen som heter Customer Services & Parts har installert et antall 3D printere av solide dimensjoner, og skal fra september levere reservedeler av kunststoff rett fra printeren.
One Piece Demand, kalle de dette og lover at delene kommer i originalprodusent-kvalitet.
Andreas Deuschle, marketingsjef i denne delen av lastebiloperasjonen, sier at «dette er også en del av vårt slagord, Trucks you can trust. Disse delene er like pålitelige, har samme funksjonalitet, samme livslengde, og samme totaløkonomi som originaldelene eller som deler som blir produsert på konvensjonelt vis».
Og han lover: «3D printing byr på mange flere muligheter enn dette, så vi kommer til å bygge ut denne virksomheten fremover».
Mercedes har selvfølgelig lenge brukt 3D printing i prototype-bygging. Og denne erfaringen er nok også grunnen til at det foreløpig ikke blir sagt noe om tilsvarende tjeneste for metall-deler.
Fremdeles er industrien usikker med hensyn til 3D printede metallkomponenter, så det kommer nok til å vare.
Men kunststoffdelene kan bestilles ut fra de gamle delekatalogene, med de originale reservedelsnumrene – og det gjelder kataloger flere ti-år gamle.
For Mercedes betyr dette et lagerproblem som plutselig ikke finnes, og man slipper å binde kapital og plass i å produsere opp større serier.
For kundene betyr det kjappere levering og et økende utvalg.
Akkurat dette kommer vi nok til å høre mer om fremover.