-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Reservedeler fra 3D printer
Er dette første gang i hele verden? Nå leverer Mercedes-Benz lastebiler reservedeler «on demand» rett fra 3D printeren.

Jeg har alltid vært forsiktig med å påstå at noe er først, men dette har jeg aldri hørt om tidligere, i denne bransjen.
Mercedes har lenge vært kjent for å ha god leveringsgrad på reservedeler til eldre biler, men nå tar de det ett skritt videre.
Den avdelingen som heter Customer Services & Parts har installert et antall 3D printere av solide dimensjoner, og skal fra september levere reservedeler av kunststoff rett fra printeren.
One Piece Demand, kalle de dette og lover at delene kommer i originalprodusent-kvalitet.
Andreas Deuschle, marketingsjef i denne delen av lastebiloperasjonen, sier at «dette er også en del av vårt slagord, Trucks you can trust. Disse delene er like pålitelige, har samme funksjonalitet, samme livslengde, og samme totaløkonomi som originaldelene eller som deler som blir produsert på konvensjonelt vis».
Og han lover: «3D printing byr på mange flere muligheter enn dette, så vi kommer til å bygge ut denne virksomheten fremover».
Mercedes har selvfølgelig lenge brukt 3D printing i prototype-bygging. Og denne erfaringen er nok også grunnen til at det foreløpig ikke blir sagt noe om tilsvarende tjeneste for metall-deler.
Fremdeles er industrien usikker med hensyn til 3D printede metallkomponenter, så det kommer nok til å vare.
Men kunststoffdelene kan bestilles ut fra de gamle delekatalogene, med de originale reservedelsnumrene – og det gjelder kataloger flere ti-år gamle.
For Mercedes betyr dette et lagerproblem som plutselig ikke finnes, og man slipper å binde kapital og plass i å produsere opp større serier.
For kundene betyr det kjappere levering og et økende utvalg.
Akkurat dette kommer vi nok til å høre mer om fremover.