-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Gasser på med 500 hestekrefter
En av de vanligste innvendingene mot å kjøre lastebiler med gassmotor har vært mangel på krefter. Nå har Volvo Trucks trimmet sin gassmotor til en variant som bør holde for mange.
For fem år siden lanserte Volvo Trucks sine lastebiler som kan kjøre på flytende biogass, ofte kalt LBG.
Dette er et såkalt fornybart drivstoff som kan produseres fra mange typer organisk
avfall, inkludert matrester, og som kan redusere CO2-utslippene med inntil
100 prosent.
– Biogass er et svært bra tilskudd til elektrisk transport, og hjelper transportselskaper i arbeidet med bærekraft og klimanøytral transport, sier Daniel Bergstrand, produktsjef for gassdrevne lastebiler i Volvo Trucks.
De gassdrevne lastebilene Volvo FH og FM får en ny motorvariant på 500 hk, i tillegg til de eksisterende 420 og 460 hk-motorene.
Dermed har Volvo et «hestekrefter-overtak» på sin svenske rival, Scania, når det gjelder gassmotorer.
Dagens gassmotor fra Södertälje har 410 hestekrefter, men på IAA sist høst viste Scania en versjon med 460 hestekrefter som kommer i markedet mot slutten av 2023.
Så blir det spennende å se om også Scania legger på ytterligere 40 hestekrefter eller mer, for å svare på stuntet fra Gøteborg.
Lengre rekkevidde
Volvo poengterer at gassmotorene også får omfattende tekniske oppgraderinger som gjør dem inntil fire prosent mer drivstoffeffektive. Når de samtidig får en ti prosent større gasstank, bidrar det til lengre rekkevidde.

– Våre effektive gassdrevne lastebiler har ytelser som kan sammenlignes med tilsvarende dieseldrevne modeller. Det går nesten like raskt å tanke opp som på en diesellastebil og et voksende europeisk nettverk på mer enn 600 fyllesteder for både LBG og LNG gjør bilene ideelle til langtransport, forklarer Daniel Bergstrand.
Volvo Trucks jobber etter en tredelt strategisk plan for
å nå null utslipp: batterielektriske lastebiler, brenselcelleelekriske
lastebiler og forbrenningsmotorer som går på fornybare drivstoffkilder, som
biogass, HVO eller grønt hydrogen.
– Det er nødvendig med flere tekniske løsninger siden tilgangen på energi og infrastruktur for drivstoff varierer mye mellom land og regioner, men også fordi forutsetningene for hvert transportoppdrag er forskjellig, kommenterer Daniel Bergstrand.
Fra LNG til LBG i Europa
Europeisk produksjon av LBG er forventet å øke raskt for å fase ut bruken av fossilt LNG.
EU-kommisjonen har lagt fram en plan kalt REPower EU, som fokuserer på at produksjonskapasiteten for forskjellige former av energi må øke kraftig.
Planen er å tidoble den årlige produksjonen av biogass innen 2030 og sektoren har allerede startet den kraftige veksten.
Både Norsk Scania og Volvo Norge meldte om økt etterspørsel etter gassdrevne lastebiler i Norge i 2022.