OPPGRADERING: Volvo hevder deres nye gasslastebil er fire prosent mer effektiv, får en ny motorvariant på 500 hk og 10 prosent større gasstank.

Gasser på med 500 hestekrefter

En av de vanligste innvendingene mot å kjøre lastebiler med gassmotor har vært mangel på krefter. Nå har Volvo Trucks trimmet sin gassmotor til en variant som bør holde for mange.

For fem år siden lanserte Volvo Trucks sine lastebiler som kan kjøre på flytende biogass, ofte kalt LBG.

Dette er et såkalt fornybart drivstoff som kan produseres fra mange typer organisk avfall, inkludert matrester, og som kan redusere CO2-utslippene med inntil 100 prosent.

– Biogass er et svært bra tilskudd til elektrisk transport, og hjelper transportselskaper i arbeidet med bærekraft og klimanøytral transport, sier Daniel Bergstrand, produktsjef for gassdrevne lastebiler i Volvo Trucks.

De gassdrevne lastebilene Volvo FH og FM får en ny motorvariant på 500 hk, i tillegg til de eksisterende 420 og 460 hk-motorene.

Dermed har Volvo et «hestekrefter-overtak» på sin svenske rival, Scania, når det gjelder gassmotorer.

Dagens gassmotor fra Södertälje har 410 hestekrefter, men på IAA sist høst viste Scania en versjon med 460 hestekrefter som kommer i markedet mot slutten av 2023.

Så blir det spennende å se om også Scania legger på ytterligere 40 hestekrefter eller mer, for å svare på stuntet fra Gøteborg.

Lengre rekkevidde

Volvo poengterer at gassmotorene også får omfattende tekniske oppgraderinger som gjør dem inntil fire prosent mer drivstoffeffektive. Når de samtidig får en ti prosent større gasstank, bidrar det til lengre rekkevidde.

LANGTRANSPORT: Volvo frister med rekkevidde på inntil 1000 kilometer for sine gassbiler.

– Våre effektive gassdrevne lastebiler har ytelser som kan sammenlignes med tilsvarende dieseldrevne modeller. Det går nesten like raskt å tanke opp som på en diesellastebil og et voksende europeisk nettverk på mer enn 600 fyllesteder for både LBG og LNG gjør bilene ideelle til langtransport, forklarer Daniel Bergstrand.

Volvo Trucks jobber etter en tredelt strategisk plan for å nå null utslipp: batterielektriske lastebiler, brenselcelleelekriske lastebiler og forbrenningsmotorer som går på fornybare drivstoffkilder, som biogass, HVO eller grønt hydrogen.

– Det er nødvendig med flere tekniske løsninger siden tilgangen på energi og infrastruktur for drivstoff varierer mye mellom land og regioner, men også fordi forutsetningene for hvert transportoppdrag er forskjellig, kommenterer Daniel Bergstrand.

Fra LNG til LBG i Europa

Europeisk produksjon av LBG er forventet å øke raskt for å fase ut bruken av fossilt LNG.

EU-kommisjonen har lagt fram en plan kalt REPower EU, som fokuserer på at produksjonskapasiteten for forskjellige former av energi må øke kraftig.

Planen er å tidoble den årlige produksjonen av biogass innen 2030 og sektoren har allerede startet den kraftige veksten.

Både Norsk Scania og Volvo Norge meldte om økt etterspørsel etter gassdrevne lastebiler i Norge i 2022.

Volvos gassdrevne lastebiler:

• Bilmodeller: Volvo FH, FM og FMX (på forespørsel).

• Motorvarianter: 420, 460 og 500 hk.

• Drivstoff: LBG (flytende biogass) eller LNG. En liten mengde diesel eller HVO brukes for å antenne gassen.

• Rekkevidde: Inntil 1000 kilometer.

• De nye gassdrevne Euro6 step E-motorene er inntil 4 % mer drivstoffeffektiv enn step D-motorene, ifølge Volvo.

• Gassmotorene har blitt fullstendig oppdatert og den økte effektiviteten oppnås gjennom nye injektorer og stempler med lavere friksjon, sammen med en ny turbo, variabel oljepumpe og krankhusventilasjon som håndterer ufiltrert olje.

KILDE: VOLVO TRUCKS

Flytende gass:

• LBG er et fornybart drivstoff som er flytende biogass (biometan). Alt organisk avfall kan brukes til å produsere biogass, for eksempel slam fra renseanlegg, matavfall, dyregjødsel eller andre avfallsprodukter.

• LNG (Liquified Natural Gas) er en fossil gass (metan) som hentes fra underjordiske eller undersjøiske reservoarer.

• Prosessen for å gjøre biogass flytende er den samme som for LNG; gassen kjøles ned til -162°C. Da tar drivstoffet betydelig mindre plass, noe som gjør det mulig å ha en større mengde energi med på lastebiltanken og øker rekkevidden betraktelig.

• EU-kommisjonens mål (REPower EU) er å tildoble den årlige produksjonen av biogass til 35 milliarder kubikkmeter innen 2030*. Det er allerede bekreftet at mer enn 78 LBG-fabrikker vil stå klare innen 2024. Tyskland og Italia, sammen med Nederland, er ventet å være de ledende landene innen LBG de kommende årene

Powered by Labrador CMS