-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Renault Trucks satser mer på brukte deler
Åpner ny «Used Trucks Factory» i Frankrike der de skal resirkulere utrangerte lastebiler og gjenbruke brukbare reservedeler.
Det nye anlegget på 3.000 kvadratmeter er plassert i hjertet av produsentens produksjonsanlegg i Lyon–Vénissieux.
Dermed er mye av logistikkløsningene allerede på plass.
Her skal fabrikken håndtere brukte Renault Trucks-kjøretøyer med høye kjørelengder, i tillegg til noen deler som fortsatt har et betydelig potensial for gjenbruk.
Mye brukbart
Å benytte brukte deler på kjøretøy er selvsagt ikke ukjent, uvanlig eller nytt. Det foregår i stor skala internasjonalt og i liten skala lokalt.
Renault Trucks understreker at kjøretøyene og deres komponenter er designet for å vare i over 1,5 millioner kilometer, men mange avskiltes av ulike grunner lenge før de oppnår slike tall.
Komponenter som motor, girkasse, førerhus, drivstofftanker og støtfangere kan være aktuelt å demontere for å benytte i andre kjøretøy.
Når delene som er beregnet for gjenbruk er fjernet, vil de andre komponentene resirkuleres. Metallet som utvinnes fra delene skal brukes til å produsere et nytt kjøretøy.
Komponentene som er beregnet for gjenbruk vil deretter bli kontrollert, rengjort og merket for liste- og sporbarhetsformål.
Dekkes av garanti
Disse brukte reservedelene vil deretter bli sendt til den nærliggende Renault Trucks reservedelsbutikk, akkurat som nye reservedeler.
De brukte reservedelene skal markedsføres under etiketten «Used Parts by Renault Trucks» og gjøres tilgjengelig for forhandlere på produsentens online markedsplass for reservedeler.
Disse brukte reservedelene vil være dekket av en produsentgaranti og kostnadene skal være betydelig lavere sammenlignet med nye reservedeler.
Når det gjelder brukte deler til gamle kjøretøyserier fortsetter Renault Trucks å samarbeide med Indra Automobile Recycling og vil tilby sitt forhandlernettverk en rekke deler oppnådd gjennom demonteringsoperasjoner utført av resirkuleringsspesialisten.
Satsningen på brukte deler inngår selvsagt i Renault Trucks’ arbeid med å bli «karbonnøytrale», men det er nok også et svar på utfordringene med mangel på råvarer og komponenter til både det ene og det andre som påvirker industrien som helhet.