SKATTEJAKTEN: I den nye brukt-fabrikken til Renault Trucks blir gamle lastebiler demontert, og operatører jakter komponenter som er egnet for gjenbruk.

Renault Trucks satser mer på brukte deler

Åpner ny «Used Trucks Factory» i Frankrike der de skal resirkulere utrangerte lastebiler og gjenbruke brukbare reservedeler.

Det nye anlegget på 3.000 kvadratmeter er plassert i hjertet av produsentens produksjonsanlegg i Lyon–Vénissieux.

Dermed er mye av logistikkløsningene allerede på plass.

Her skal fabrikken håndtere brukte Renault Trucks-kjøretøyer med høye kjørelengder, i tillegg til noen deler som fortsatt har et betydelig potensial for gjenbruk.

Mye brukbart

Å benytte brukte deler på kjøretøy er selvsagt ikke ukjent, uvanlig eller nytt. Det foregår i stor skala internasjonalt og i liten skala lokalt.

Det er ikke så lenge siden YrkesBil rapporterte fra Bertel O. Steens nyttekjøretøysenter på Jessheim der de fortalte at det til enhver tid ligger rundt 10.000 brukte deler til lastebiler.

Renault Trucks understreker at kjøretøyene og deres komponenter er designet for å vare i over 1,5 millioner kilometer, men mange avskiltes av ulike grunner lenge før de oppnår slike tall.

Komponenter som motor, girkasse, førerhus, drivstofftanker og støtfangere kan være aktuelt å demontere for å benytte i andre kjøretøy.

Når delene som er beregnet for gjenbruk er fjernet, vil de andre komponentene resirkuleres. Metallet som utvinnes fra delene skal brukes til å produsere et nytt kjøretøy.

Komponentene som er beregnet for gjenbruk vil deretter bli kontrollert, rengjort og merket for liste- og sporbarhetsformål.

Dekkes av garanti

Disse brukte reservedelene vil deretter bli sendt til den nærliggende Renault Trucks reservedelsbutikk, akkurat som nye reservedeler.

De brukte reservedelene skal markedsføres under etiketten «Used Parts by Renault Trucks» og gjøres tilgjengelig for forhandlere på produsentens online markedsplass for reservedeler.

Disse brukte reservedelene vil være dekket av en produsentgaranti og kostnadene skal være betydelig lavere sammenlignet med nye reservedeler.

Når det gjelder brukte deler til gamle kjøretøyserier fortsetter Renault Trucks å samarbeide med Indra Automobile Recycling og vil tilby sitt forhandlernettverk en rekke deler oppnådd gjennom demonteringsoperasjoner utført av resirkuleringsspesialisten.

Satsningen på brukte deler inngår selvsagt i Renault Trucks’ arbeid med å bli «karbonnøytrale», men det er nok også et svar på utfordringene med mangel på råvarer og komponenter til både det ene og det andre som påvirker industrien som helhet.

Powered by Labrador CMS