-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser

Tine krever 150 millioner i erstatning fra lastebilprodusenter
Tine-konsernet og datterselskapet Diplom-Is tar fire lastebilprodusenter til retten, for ulovlig kartellvirksomhet, melder E24.
Tidligere i år ble det kjent at Posten Norge fikk medhold i sitt krav om erstatning fra lastebilprodusentene Volvo Trucks/Renault Trucks, Daimler, MAN og DAF.
Posten tapte først saken i Oslo Tingrett, der de krevde 900 millioner kroner i erstatning for det de mente å ha betalt i overpris for rundt 1.900 lastebiler på 1990-tallet og starten av 2000-tallet.
Men i Borgarting Lagmannsrett ble lastebilprodusentene i mars dømt til å betale til sammen 117,7 millioner kroner i erstatning til Posten.
– Betalte overpris
Trolig ligger denne avgjørelsen til grunn, når Tine og datterselskapet Diplom-Is nå ifølge e24.no krever erstatning fra produsentene Volvo Trucks / Renault Trucks, Scania, MAN og Daimler Truck.
Avisen skriver at kravet beløper seg til totalt 88 millioner kroner pluss forsinkelsesrenter, beregnet til cirka 72,2 millioner kroner når rettssaken avsluttes i desember.
Altså totalt cirka 150 millioner kroner, noe Tine bekrefter overfor avisen:
– Kravet baserer seg på at det er betalt en overpris for lastebilene som følge av produsentenes ulovlige prissamarbeid i perioden 1997–2011, skriver kommunikasjonssjef Tanita Kveinå Gaze i Tine SA i en e-post til e24.no.
Daimler bestrider kravet
Rettssaken i Oslo tingrett er berammet fra 27. oktober til 19. desember.
– Daimler bestrider kravet fra Tine, og har utover det ingen kommentar, sier advokat Fredrik Lilleaas Ellingsen i Advokatfirmaet Selmer AS til e24.no.
«De øvrige selskapenes advokater har ikke ønsket å kommentere saken før den skal behandles i retten», skriver avisen.
Har pågått i mange år
Etterdønningene av kartellsaken som involverer de største europeiske lastebilprodusentene, har pågått i rettsaler i Europa gjennom mange år.
Et stort antall lastebilkjøpere i flere europeiske land har gått til søksmål mot lastebilprodusentene, med krav om å få erstattet det de mener å ha betalte i overpris for kjøretøy gjennom flere år.
I Norge gikk Posten til første søksmål tilbake i 2018.
Og det har lenge vært kjent at Tine også ville vurdere rettslige skritt overfor lastebilprodusentene, men de har ønsket å avvente et rettskraftig resultat i saken som Posten Bring AS først anla.
Opprinnelig var Iveco også saksøkt av Posten Bring, men den italienske produsenten inngikk forlik med Posten Bring i september 2022.
Vedtok forlik
Bakgrunnen for de rettslige skrittene er at Volvo/Renault, Daimler, Iveco og DAF i juli 2016 vedtok et forlik med EU som ga dem bøter på totalt 2,93 milliarder euro, eller snaue 30 milliarder norske kroner.
MAN slapp på sin side unna straff, fordi det var varslere fra selskapet som satte EU på sporet av skandalen.
Scania valgte å ikke gå med på forliket, men ble i september 2017 dømt til å betale 881 millioner euro. Scania anket denne beslutningen, men i februar 2024 ble det klart at anken ikke førte frem.