-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Milliardbot til Scania
EU har ilagt Scania en bot på 881 millioner euro, drøyt 8,2 milliarder norske kroner. Scania anker dommen.
BilJobb.no
-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
EU-kommisjonen har konkludert med at Scania har brutt EUs konkurranselover, skriver kommisjonen i en pressemelding.
Dermed må også Södertälje bla opp milliardbeløp etter en av lastebilhistoriens største skandaler.
Ulovlig samarbeid
Det var i 2011 Europas største lastebilprodusenter ble tatt med buksene skikkelig langt nede, etter at de i en periode på 14 år (1997-2011) hadde hatt ulovlig samarbeid på flere områder.
Kartellvirksomheten gikk ut på at produsentene avtalte listepriser på lastebiler, samtidig som de avtalte å forsinke ny teknologi som kunne redusere lastebilenes utslipp.
EUs egne etterforskere gjennomførte flere razziaer ved hovedkontorene til DAF, Daimler, Iveco, Scania, MAN og Volvo/Renault.
I 2014 anmeldte EUs konkurransekommisjonær, Margrethe Vestager, alle seks selskapene for kartellvirksomhet.
De andre vedtok forlik
Produsentene, som stort sett har hele lastebilmarkedet i Europa for seg selv, er senere funnet skyldige i flere tilfeller av prissamarbeid og bevisst utsettelse av å innføre ny miljøteknologi på lastebilene.
Volvo/Renault, Daimler, Iveco og DAF vedtok i juli i fjor et forlik som ga dem bøter på totalt 2,93 milliarder euro, eller snaue 30 milliarder norske kroner. MAN slapp på sin side unna straff, fordi det var varslere fra selskapet som satte EU på sporet av skandalen.
Scania valgte å ikke gå med på forliket, men er nå altså dømt til å betale 881 millioner euro. Totalt er bøtene fra EU til lastebilprodusentene dermed oppe i 3,8 milliarder euro.
Markerer slutten
Konkurransekommisjonær Margrethe Vestager påpeker at dagens beslutning om å bøtelegge Scania markerer slutten på en omfattende etterforskning av et veldig langvarig kartell som pågikk over 14 år.
– Dette kartellet påvirket et betydelig antall kjøretøy i Europa. Fremfor å samarbeide om priser, burde lastebilprodusentene har konkurrert mot hverandre, inkludert forbedringer på miljø, uttaler Vestager.
Scania anker dommen
Onsdag ettermiddag opplyser Scania i en presseuttalelse at de bestrider alla anklagene fra EU-kommisjonen, og at de vil anke dommen i sin helhet.
Scania understreker at selskapet har samarbeidet fullt ut med EU-kommisjonen ved å gi den forespurte opplysninger og forklaringer gjennom hele undersøkelsesperioden.