-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Dårlig stemning rundt DAF
Spesielt blant tyske DAF-forhandlere later det til å være dårlig stemning nå. Siden mai har produsenten påført forhandlerne stadig flere utgifter og problemer, blir det påstått.
Det følgende er stor sett hentet fra to nylige artikler i det tyske bransjetidsskriftet kfz-Betrieb.
Siden mai har produsenten justert bilprisene flere ganger, ofte med tilbakevirkende kraft, og uten hensyn til biler som allerede var bestilt. Samtidig er bonusene kortet inn og andre vilkår skjerpet.
Prisøkningene skal ha skjedd en gang til den 20. august og nå sist ble det lagt på ytterligere 5,5 prosent den 2. september.
At alle kontrakter er oppsagt gjør heller ikke situasjonen enklere. Spesielt ikke fordi de tyske forhandlerne og servicepartnerne ikke har noen kontrakt med DAF-Trucks Deutschland GMBH. Kontraktene er på engelsk, skrevet med DAF N.V. NL-Eindhoven der det blant annet presiseres at det er nederlandsk rett som gjelder (selv om forretningen selvfølgelig skal drives etter tysk rett).
Til den første artikkelen, datert 9. september, fikk ikke bladet noen forhandlere til å uttale seg. I en ny artikkel den 15. september kunne de for det første fortelle at formannen i forhandlerforeningen, Carsten Berger, hadde trukket seg ‘av personlige og forretningsmessige årsaker’.
For det andre fikk de en tidligere forhandler, Peter Stannek, til å fortelle om sine erfaringer med DAF. Han leder et firma som har hatt kontrakt med DAF i 50 år, men som ble sagt opp for to år siden – uten at noen grunn var oppgitt.
‘Det beste som kunne hendt meg’, sier han i dag.
Nå later det til at en nederlandsk advokat er engasjert av en rekke europeiske DAF-forhandlere. Om tyskerne blir med der gjennom sin forhandlerforening eller som individuelle enheter er ennå ikke bestemt.
Bortsett fra den tyske foreningen, DAF Vertragshändlerverband (DVV), finnes det ikke en eneste forhandlerforening rundt dette merket i resten av Europa.