-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Dårlig stemning rundt DAF
Spesielt blant tyske DAF-forhandlere later det til å være dårlig stemning nå. Siden mai har produsenten påført forhandlerne stadig flere utgifter og problemer, blir det påstått.
Det følgende er stor sett hentet fra to nylige artikler i det tyske bransjetidsskriftet kfz-Betrieb.
Siden mai har produsenten justert bilprisene flere ganger, ofte med tilbakevirkende kraft, og uten hensyn til biler som allerede var bestilt. Samtidig er bonusene kortet inn og andre vilkår skjerpet.
Prisøkningene skal ha skjedd en gang til den 20. august og nå sist ble det lagt på ytterligere 5,5 prosent den 2. september.
At alle kontrakter er oppsagt gjør heller ikke situasjonen enklere. Spesielt ikke fordi de tyske forhandlerne og servicepartnerne ikke har noen kontrakt med DAF-Trucks Deutschland GMBH. Kontraktene er på engelsk, skrevet med DAF N.V. NL-Eindhoven der det blant annet presiseres at det er nederlandsk rett som gjelder (selv om forretningen selvfølgelig skal drives etter tysk rett).
Til den første artikkelen, datert 9. september, fikk ikke bladet noen forhandlere til å uttale seg. I en ny artikkel den 15. september kunne de for det første fortelle at formannen i forhandlerforeningen, Carsten Berger, hadde trukket seg ‘av personlige og forretningsmessige årsaker’.
For det andre fikk de en tidligere forhandler, Peter Stannek, til å fortelle om sine erfaringer med DAF. Han leder et firma som har hatt kontrakt med DAF i 50 år, men som ble sagt opp for to år siden – uten at noen grunn var oppgitt.
‘Det beste som kunne hendt meg’, sier han i dag.
Nå later det til at en nederlandsk advokat er engasjert av en rekke europeiske DAF-forhandlere. Om tyskerne blir med der gjennom sin forhandlerforening eller som individuelle enheter er ennå ikke bestemt.
Bortsett fra den tyske foreningen, DAF Vertragshändlerverband (DVV), finnes det ikke en eneste forhandlerforening rundt dette merket i resten av Europa.