-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Daimler nærmere Kina
Etter mange års fram-og-tilbake har Daimler nå fått på plass en lastebilavtale med kinesiske Foton.


Endelig avtale
Allerede i 2008 tegnet Daimler en intensjonsavtale med Beiqui Foton. Målet var en joint venture-virksomhet i Kina.
Siden da har det bare vært diskusjoner og ingen resultater, før det nå endelig er kommet bindende underskrifter fra begge parter.
Daimler har åpenbart ventet veldig på denne dagen, allerede i mars i år kunne Mercedes-folket fortelle at de kunne sette i gang produksjonen tre måneder etter at avtalen var undertegnet, men de kunne heller ikke da si noe som helst om når avtalen kunne være klar.
Eksport
Nå er den altså klar og Foton skal bruke de tyske motorene og avgass-systemene i sine egne mellomtunge og tunge lastebiler.
Det som er litt spennende er at Foton gjør det helt klart at disse bilene også skal eksporteres (potensiell konkurranse for Mercedes selv) og at ”vi ønsker å gjøre bruk av Daimler Truck’s teknologiske ekspertise for videre å bygge ut våre lastebilaktiviteter”.
Skepsis
Observatører peker på at for det første er det ingen av de tunge som til nå har tjent penger på, eller hatt andre åpenbare fordeler, ved sitt samarbeid med kinesiske produsenter.
For det andre har ikke Daimler den beste karakterboken når det gjelder tungt samarbeide med produsenter i utviklingsmarkeder. Indiske Hero trakk seg fra noe som skulle vært et tett samarbeide i fjor.
De investeringene som skulle finne sted i Kamaz har vi heller ikke sett noe til. Det er også vanskelig å se de store positive resultatene av samarbeidet med Fuso.
Noen er med andre ord skeptiske til denne Kina-satsingen.
Stort marked
Andreas Renschler, Daimlers sjef for nyttekjøretøyer, sier imidlertid at ”denne avtalen danner det beste utgangspunkt for vekst, profitt og ekspansjon i Kina, og med Foton som partner styrker vi oss også internasjonalt”.
Det er verd å ta med seg at i fjor ble det solgt nesten 900.000 tunge biler i Kina. Nesten halvparten av fjorårets globale produksjon. En økning på nesten 25 prosent i en periode der salget sank i resten av verden.
At tre av verdens fem største lastebilprodusenter også finnes i Kina, sier også noe om størrelsen.