Martin Daum, styreleder i Daimler Truck, fremsto mer selvsikker enn på lenge da han presenterte selskapets resultater.

Debutant med friske takter

Daimler Trucks har åpenbart hatt godt av å bli skilt ut som eget selskap. I går hadde de sin årsresultat-debut. Det var en presentasjon med virkelig punch.

Martin Daum, også tidligere sjef for lastebildivisjonen hos Daimler Benz, men nå styreformann for det utfisjonerte DAX-selskapet Daimler Truck, har tidligere hatt et ganske anonymt nærvær når han opptrådte offentlig.

På gårsdagens presentasjon for investorer og presse virket det som han hadde begynt på et helt nytt kostholdsregime. En meny som gir pasienten en helt ny form for selvsikkerhet og kraft. Samtidig som han hadde med seg sin finanssjef, Jochen Götz, som også var lynende skarp i både presentasjonen og de svarene han ga på mange intrikate spørsmål etterpå.

Ikke si at opptreden, kall det gjerne show biz, ikke betyr noe i slike sammenheng.

Eller sagt på en annen måte. Når ledelsen kommer med overraskende ambisiøse omsetningsmål – fra 39,8 milliarder euro i fjor til et sted mellom 45,5 til 47,5 milliarder i år hjelper det at de gjør det på en måte slik at salen tror det er mulig.

Presentasjonen gikk som sagt også for finansverdenen. Aksjeoppgangen i går - nesten ti prosent - var den høyeste blant alle DAX-selskapene, så noen må ha hørt etter.

En god debut der også forresten – de har bare vært en del av DAX indeksen en uke.

Da får det ikke hjelpe at resultatmarginene i fjor endte i den lavere delen av det man hadde regnet med. Målet er 7 – 9 %. I fjor ble det 6,1 % der Nord Amerika var best med 9,2 %. Daimler Truck har en tredel av hele det tunge markedet der.

Europa trakk imidlertid ned, med 4,8 % margin.

Men en operativ gevinst på 3,4 milliarder Euro er tross alt en skikkelig fremgang. Sju ganger så høy som året før.

Totalt ble det levert 455.400 biler og busser, en vekst på 20 % fra det første korona-året. Men Daum fortalte også om 590.000 kontrakts-innganger som var en vekst på 37 %.

Han regnet med at det ville bli utlevert mellom 500.000 og 520.000 i år.

På spørsmål om hvor mange av disse som ville bli batterielektriske svarte han at det var helt opp til kundene (og, underforstått, myndighetenes støtteordninger).

Produksjonen er så fleksibel, sa han, at siden bilene går på samme bånd som de fossile er det bare å legge inn en ordre så dukker byggeslot’en opp som den neste i rekken.

I fjor var tallet beskjedent: 712 batterielektriske biler og busser, men – tross alt – mer enn tre ganger så mye som i 2020.

Chips-mangel vil virke inn på resultatene i første halvår også, sa Daum. Ikke minst fordi de har en rekke nesten fullførte biler på lager som bare venter på disse komponentene før de kan leveres. Men han sa at råvareproblemer og forsyningslinjer ville bidra til prisøkning også i år.

Selvfølgelig kom Russland og Ukraina også på banen. Jochen Götz kunne fortelle at de avskrev Russland-relaterte aktiva med rundt 200 millioner euro og at all aktivitet i forhold til Russland er frosset.

På spørsmål om de hadde noen Plan B, dersom markedet skulle gå rett til bunns, svarte de at noe slikt så de ikke tegn til, at bestillingene var der og at kundene deres var langsiktige. (Med andre ord – dersom de har noen Plan B var ikke det noe å snakke om.)

Og på spørsmål om nye modeller til IAA til høsten var den eneste nyheten at de ikke kom til å vise busser der i år.

- IAA er ikke en utstilling som gir leads til våe buss-selgere, mente Daum.

Generalforsamlingen skal finne sted den 22. juni. Også den i Cyberspace.

Powered by Labrador CMS