-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Daimlers problematiske 15 prosent
Tyske Handelsblatt hadde fredag en større artikkel om Daimler (eller Mercedes-Benz) som har 15 prosent av Kamaz. Den russiske lastebilfabrikken som ikke bare assisterer med produksjon av Actros men som også leverer pansrede kjøretøy til det russiske militærvesenet.
BilJobb.no
-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
Biler som ifølge bladet nå benyttes i Ukraina.
(28. februar: Artikkelen er oppdatert med uttalelser fra Daimler, se nederst i saken)
I 11 år har verdens største lastebilfabrikk hatt denne forbindelsen med Kamaz. Det er det nyetablerte Daimler Truck som har det formelle samarbeidet og som har to medlemmer i Kamaz sitt representantskap.
Men forholdet østover er dobbelt problematisk for Stuttgart, for formelt er også Mercedes-Benz fremdeles inne i loopen.
Det er tre måneder siden lastebil- og personbil skilte lag og ble selvstendige enheter på børsen. Men ikke alle eksterne forbindelser er juridisk avklart ennå, skriver Handelsblatt.
Daimler (last) overførte sine Kamaz-andeler til personbildivisjonen i september i fjor. Forutsetningene var at de skulle tilbakeføres til Daimler Truck så snart fisjonen var gjennomført.
Fremdeles diskuterer de to detaljer om overføringen, derfor sitter både Mercedes-Benz og Daimler fast i dette engasjementet.
Annen tysk industri har vært veldig rask til å ta avstand fra det som hender i Ukraina nå. Torsdags kveld siterte de en talsperson som sa at det var for tidlig å konkludere noe fra de aktuelle hendelsene nå, og fredag fikk de fra Daimler-Truck:
«Vi er forskrekket over den militære volden som blir utvist i Ukraina og bekymrer oss for freden i Europa».
Konsernet er selvfølgelig mot all militær vold, og presiserer at samarbeidet med Kamaz er av «ren sivil natur».
Til Handelsblatt sier Marc Tüngler, administrerende direktør i DSW, den tyske foreningen for beskyttelse av verdieierskap: «Mercedes-Benz må rydde opp i denne deltakelsen. Det burde ha skjedd for mange år siden, men nå er det siste mulighet. De må løse dette raskt. Jo lengre ledelsen holder seg til dette samarbeidet og egenkapitaldeltakelsen, jo mer vil de bli presset på defensiven».
Bladet nevnte også ZF og Knorr Bremse som sterke samarbeidspartnere med Kamaz, men her er det ikke noe eierskap og produktene fra tyskerne går til sivile Mercedes-modeller.
Det er ikke åpenbart at Daimler eller Mercedes-Benz har kommentert artikkelen i Handelsblatt.
Ellers går nyhetsbildet fra bilbransjen stort sett ut på bekymringer hva situasjonen i Ukraina kan bety for bilproduksjon. Det siste er at Volkswagen må stenge to fabrikker øst i Tyskland, på grunn av manglende kabelsett fra leverandører i Ukraina.
Man skulle tro det var plass til litt større bekymringer akkurat nå.
Daimler på vei ut
Etter at kjemper som BP og Equinor i løpet av helgen gjorde det hel klart at de vil avslutte både samarbeide og økonomiske forbindelser med sine russiske partnere kunne Handelsblatt i dag, mandag 28. februar kl. 07.41, legge ut en melding om at nå trakk Daimler Truck seg også.
«Vi arbeider under høytrykk med å undersøke blant annet hvordan vi kan kvitte oss med vår 15 % andel i Kamaz så for som mulig» heter det fra konsernet.
Men fremdeles ikke er ord om saken på selskapets hjemmesider, ikke en gang som Ad Hoc Release på Investor Relations siden.
Lastebilene har klart seg bedre enn personbilene så langt i dag. Mens kursen på Mercedes-Benz er ned nesten 5 % har Daimler-aksjen sunket med litt under 4 %.