Russiske Kamaz produserer både sivile og militære kjøretøy.

Daimlers problematiske 15 prosent

Tyske Handelsblatt hadde fredag en større artikkel om Daimler (eller Mercedes-Benz) som har 15 prosent av Kamaz. Den russiske lastebilfabrikken som ikke bare assisterer med produksjon av Actros men som også leverer pansrede kjøretøy til det russiske militærvesenet.

Biler som ifølge bladet nå benyttes i Ukraina.

(28. februar: Artikkelen er oppdatert med uttalelser fra Daimler, se nederst i saken)

I 11 år har verdens største lastebilfabrikk hatt denne forbindelsen med Kamaz. Det er det nyetablerte Daimler Truck som har det formelle samarbeidet og som har to medlemmer i Kamaz sitt representantskap.

Men forholdet østover er dobbelt problematisk for Stuttgart, for formelt er også Mercedes-Benz fremdeles inne i loopen.

Det er tre måneder siden lastebil- og personbil skilte lag og ble selvstendige enheter på børsen. Men ikke alle eksterne forbindelser er juridisk avklart ennå, skriver Handelsblatt.

Daimler (last) overførte sine Kamaz-andeler til personbildivisjonen i september i fjor. Forutsetningene var at de skulle tilbakeføres til Daimler Truck så snart fisjonen var gjennomført.

Fremdeles diskuterer de to detaljer om overføringen, derfor sitter både Mercedes-Benz og Daimler fast i dette engasjementet.

Annen tysk industri har vært veldig rask til å ta avstand fra det som hender i Ukraina nå. Torsdags kveld siterte de en talsperson som sa at det var for tidlig å konkludere noe fra de aktuelle hendelsene nå, og fredag fikk de fra Daimler-Truck:

«Vi er forskrekket over den militære volden som blir utvist i Ukraina og bekymrer oss for freden i Europa».

Konsernet er selvfølgelig mot all militær vold, og presiserer at samarbeidet med Kamaz er av «ren sivil natur».

Faksimile av Handelsblatts artikkel fra fredag 25. februar 2022, om Daimlers eierskap i Kamaz.

Til Handelsblatt sier Marc Tüngler, administrerende direktør i DSW, den tyske foreningen for beskyttelse av verdieierskap: «Mercedes-Benz må rydde opp i denne deltakelsen. Det burde ha skjedd for mange år siden, men nå er det siste mulighet. De må løse dette raskt. Jo lengre ledelsen holder seg til dette samarbeidet og egenkapitaldeltakelsen, jo mer vil de bli presset på defensiven».

Bladet nevnte også ZF og Knorr Bremse som sterke samarbeidspartnere med Kamaz, men her er det ikke noe eierskap og produktene fra tyskerne går til sivile Mercedes-modeller.

Det er ikke åpenbart at Daimler eller Mercedes-Benz har kommentert artikkelen i Handelsblatt.

Ellers går nyhetsbildet fra bilbransjen stort sett ut på bekymringer hva situasjonen i Ukraina kan bety for bilproduksjon. Det siste er at Volkswagen må stenge to fabrikker øst i Tyskland, på grunn av manglende kabelsett fra leverandører i Ukraina.

Man skulle tro det var plass til litt større bekymringer akkurat nå.

Daimler på vei ut

Etter at kjemper som BP og Equinor i løpet av helgen gjorde det hel klart at de vil avslutte både samarbeide og økonomiske forbindelser med sine russiske partnere kunne Handelsblatt i dag, mandag 28. februar kl. 07.41, legge ut en melding om at nå trakk Daimler Truck seg også.

«Vi arbeider under høytrykk med å undersøke blant annet hvordan vi kan kvitte oss med vår 15 % andel i Kamaz så for som mulig» heter det fra konsernet.

Men fremdeles ikke er ord om saken på selskapets hjemmesider, ikke en gang som Ad Hoc Release på Investor Relations siden.

Lastebilene har klart seg bedre enn personbilene så langt i dag. Mens kursen på Mercedes-Benz er ned nesten 5 % har Daimler-aksjen sunket med litt under 4 %.

Powered by Labrador CMS