Vanvittig varebil fra Ford

Kjedelig med elektrisk varebil, sa du? Neppe med fire elektriske motorer som leverer rundt 2.000 hestekrefter og en akselerasjon fra 0 - 100 km/t på under 2 sekunder. I god, gammel tradisjon byr Ford Pro på en ny SuperVan.

Det første helelektriske kapitlet i bilmerkets historie av legendariske SuperVans startet i dag, da det ekstreme varebilkonseptet hadde premiere på Goodwood Festival of Speed i Storbritannia.

Med Ford Pro Electric SuperVan har de utviklet en varebil som fullt utnytter potensialet i en elektrisk drivlinje og oppnår ytelser langt over det en varebil fra Ford har hatt noensinne.

Frie tøyler

Electric SuperVan er en konseptbil hvor designteamet til Ford har fått frie tøyler til å utvikle et racing-nyttekjøretøy .

De fire elektriske motorene, et væskeavkjølt 50 kWh-batteri og et skreddersydd kontrollsystem, produserer tilsammen rundt 2000 HK som tar SuperVan fra 0 - 100 km/t på under 2 sekunder.

Det spesialbygde banetilpassede chassiset med komponenter fra den nylig avdukede nye E-Transit Custom komplementeres med 24/7 modemtilkobling for å optimalisere bilens ytelse.

Med 24/7-tilkoblingen det ekstreme varebilkonseptet har, får føreren konstant sanntidsinformasjon – noe som muliggjør fjernstyring av bilens oppsett og optimalisering av ytelsen.

SuperVan kommer også med flere kjøremodus og en bremseteknologi som regenerer, slik som også Fords helelektriske modeller leveres med i dag.

Det oppsiktsvekkende helelektriske konseptet ble utviklet i hemmelighet i Østerrike – i et samarbeid mellom Ford Performance, Ford Design og STARD, en Østerisk spesialist på elektrifiserte racingbiler.

Den første SuperVan som Ford produserte kom i 1971. Den gangen brukte de en midtstilt motor fra Le Mans-vinneren Ford GT40 for å utvikle Transit Mk1. Deretter kom SuperVan 2 med en 590 HK V8 Cosworth-motor og glassfiberkarosseri. Senere kom også en SuperVan 3 – med en 650 HK Cosworth HB-motor som den delte med flere av datidens Formel 1 biler.
Den første SuperVan som Ford produserte kom i 1971. Den gangen brukte de en midtstilt motor fra Le Mans-vinneren Ford GT40 for å utvikle Transit Mk1. Deretter kom SuperVan 2 med en 590 HK V8 Cosworth-motor og glassfiberkarosseri. Senere kom også en SuperVan 3 – med en 650 HK Cosworth HB-motor som den delte med flere av datidens Formel 1 biler.
Den første SuperVan som Ford produserte kom i 1971. Den gangen brukte de en midtstilt motor fra Le Mans-vinneren Ford GT40 for å utvikle Transit Mk1. Deretter kom SuperVan 2 med en 590 HK V8 Cosworth-motor og glassfiberkarosseri. Senere kom også en SuperVan 3 – med en 650 HK Cosworth HB-motor som den delte med flere av datidens Formel 1 biler.
Den første SuperVan som Ford produserte kom i 1971. Den gangen brukte de en midtstilt motor fra Le Mans-vinneren Ford GT40 for å utvikle Transit Mk1. Deretter kom SuperVan 2 med en 590 HK V8 Cosworth-motor og glassfiberkarosseri. Senere kom også en SuperVan 3 – med en 650 HK Cosworth HB-motor som den delte med flere av datidens Formel 1 biler.
Den første SuperVan som Ford produserte kom i 1971. Den gangen brukte de en midtstilt motor fra Le Mans-vinneren Ford GT40 for å utvikle Transit Mk1. Deretter kom SuperVan 2 med en 590 HK V8 Cosworth-motor og glassfiberkarosseri. Senere kom også en SuperVan 3 – med en 650 HK Cosworth HB-motor som den delte med flere av datidens Formel 1 biler.
Den første SuperVan som Ford produserte kom i 1971. Den gangen brukte de en midtstilt motor fra Le Mans-vinneren Ford GT40 for å utvikle Transit Mk1. Deretter kom SuperVan 2 med en 590 HK V8 Cosworth-motor og glassfiberkarosseri. Senere kom også en SuperVan 3 – med en 650 HK Cosworth HB-motor som den delte med flere av datidens Formel 1 biler.
Den første SuperVan som Ford produserte kom i 1971. Den gangen brukte de en midtstilt motor fra Le Mans-vinneren Ford GT40 for å utvikle Transit Mk1. Deretter kom SuperVan 2 med en 590 HK V8 Cosworth-motor og glassfiberkarosseri. Senere kom også en SuperVan 3 – med en 650 HK Cosworth HB-motor som den delte med flere av datidens Formel 1 biler.
Den første SuperVan som Ford produserte kom i 1971. Den gangen brukte de en midtstilt motor fra Le Mans-vinneren Ford GT40 for å utvikle Transit Mk1. Deretter kom SuperVan 2 med en 590 HK V8 Cosworth-motor og glassfiberkarosseri. Senere kom også en SuperVan 3 – med en 650 HK Cosworth HB-motor som den delte med flere av datidens Formel 1 biler.
Den første SuperVan som Ford produserte kom i 1971. Den gangen brukte de en midtstilt motor fra Le Mans-vinneren Ford GT40 for å utvikle Transit Mk1. Deretter kom SuperVan 2 med en 590 HK V8 Cosworth-motor og glassfiberkarosseri. Senere kom også en SuperVan 3 – med en 650 HK Cosworth HB-motor som den delte med flere av datidens Formel 1 biler.

Standard hurtiglader

Den væskeavkjølte batteripakken, som er plassert slik at den bidrar til optimal vektdistribusjon og et lavt tyngdepunkt, kan full-lades på rundt 45 minutter fra en standard hurtiglader.

Fra det dramatiske designet på fronten til sideskjørtene og bakdiffusoren er også SuperVan på alle måter en racinginspirert varebil, mens det oppsiktsvekkende designet på bilens bakpart maksimerer marktrykket og gir SuperVan bedre veigrep.

På den store berøringskjermen i kupeen kan føreren velge mellom fem forskjellige kjøremodus: Road («normal» kjøring), Track (tilpasset bane og slicksdekk), Drag (maksimal akselerasjon til drag racing) Drift (for spektakulær drifting) og Rally (for optimalt grep og ytelse på asfalt og grusvei med spesialdekk).

Slipper kreftene løs

Ford Pro Electric SuperVan kommer også med funksjoner som «launch control», «traction control» og tre forskjellige innstillinger for regenerering av bremsekraften for å lade batteriet. Den har også en E-Boost knapp som gir maksimalt med krefter, dreiemoment og fart.

På Goodwood Festival of Speed er det Romain Dumas, en svært erfaren racingfører innenfor e-racing, som skal sitte bak rattet og slippe de enorme kreftene i Electric SuperVan løs.

Han har blant annet nettopp satt rekorder i bakkeløpene på Goodwood Festival of Speed og han har også rekorden for raskeste rundetid med en elektrisk bil på den fryktede Nordschleife, hvor han har vunnet fire Nürburgring 24-timers løp.

Powered by Labrador CMS