-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter

Endring i lysmarkedet
Konkurransen øker i markedet for arbeidslykter og ekstralykter til nyttekjøretøy. Er den nye kvaliteten på kinesisk lysteknologi med på å endre prisbildet?
Det er ikke bare lysdesignet på personbilene som blir mer jålete med tiden. Trenden for ekstra- og arbeidslys på vare- og tungbil bærer preg av at man tar stadig mer hensyn til kjøretøyets design.
Men sammen med stil og design, er kvaliteten på produktene fremdeles viktig. Der viser det seg at markedet har vært gjennom en endring den siste tiden.
– For bare noen år siden var de kinesiske produktene kjent for å være av dårlig kvalitet. Nå begynner kundene å forstå at Kina begynner å bli ryddig og lager mye lys for pengene, sier produktsjef Magnus Larsen i Rodin & Co.
– At de kinesiske produktene begynner å ta andeler i markedet kan være en stor utfordring for noen, men vi har det i sortimentet vårt, blant annet med merkevarene 247 og RoCo. De som kun sitter på premium-merker vil nok merke konkurransen fra Kina.

Lengre levetid
I dagens marked mener Larsen de største merkevarene er tiltenkt produsenter og kunder som bytter ut en skadet lykt i en tidlig fase av kjøretøyets levetid.
– En produsent som ønsker å levere fra seg et premium-produkt velger oftest en kvalitetsleverandør, sier Larsen.
– En tilhenger som er ment å ha lang levetid, vil benytte kvalitet fra Hella. Det er for å sikre at kundene ikke er misfornøyd.
«Godt nok»
Men så har du et annet segment: godt nok-segmentet.
– Skal de reparere en gammel tilhenger, som bare skal ha ny lampe, velger du kanskje 247 fra oss. Det er godt nok for en brukt maskin.

– En billig lastebil som må ha nye sidemarkeringer vil man ikke bruke like mye penger på. Da må vi ha et billigere alternativ som er tilsvarende.
Derfor har Rodin & Co jobbet i ett år med et nytt lysprogram som kan treffe alle kundene. Man skal finne det meste av markeringslys, baklys, varsellys, baklykter og arbeidslys i alle prisklasser.
– Vi må vite hva som er gjeldende i markedet og hva som ikke er gjeldende, sier Larsen.