-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Prøveprosjekt: Mesta bygger elektrisk vei i Trødendelag
Gjennom et prøveprosjekt i Trøndelag har Mesta lagt ned ladeplater i veien. Nå skal busser teste om induktiv lading fungerer i praksis i vinterlandet Norge.
Et prøveprosjekt med elektrisk vei rulles nå ut i Trondheim. Dette kan benyttes av elektriske busser på energikrevende linjer, hvor det kan være bratt, kaldt og vanskelig å sette opp en vanlig ladeinfrastruktur.
– Å bygge en elektrisk vei er en viktig erfaring for Mesta og nyttig for mulighetene framover, sier prosjektleder Steffen Haugen.

– Prosjektet baserer seg på å teste ut induktiv lading på busser i fart der energien overføres trådløst fra et felt under veidekket til kjøretøyet. Målet er å gjøre det mindre krevende å operere med elektriske busser også under krevende vinterforhold, slik vi opplevde flere steder i fjor vinter.
Kort og intens byggeperiode
I løpet av to uker bygde Mesta den om lag 80 meter lange veien. Korte frister, uventede grunnforhold og en del justeringer underveis satte mannskapet på prøve.
– Tett samarbeid med byggherre og en stor og iherdig innsats fra våre ansatte, gjorde dette til en god og verdifull erfaring for oss, sier Steffen Haugan.
Prosjektleder i Atb, kollektivselskapet i Trøndelag, Pål Preede Revheim, understreker at de er godt fornøyde med både samarbeid og kommunikasjon underveis.
Den elektriske veien skal nå settes i drift på bussdepotet på Kvenildstrøa på Sandmoen, sør i Trondheim. Det er det svenske selskapet Electreon som leverer den nye teknologien.
Internasjonal uttesting
– Vi har satt opp tilsvarende testvei på Gotland, og har testprosjekter i gang blant annet i Tyskland og Frankrike, forteller regiondirektør i Norden, Håkan Sundelin i Electreon. Ladeplatene som hver gir 30 kilowatt ble lagt ned på asfalten, før ny asfalt ble lagt oppå. Dermed er det ikke mulig å se at dette er en vei med lading.
Underveis i prosjektet vil det bli en kontinuerlig overvåkning og datainnsamling for å vurdere energioverføringen og effekten av snø og is på systemet. Prøveperioden er fra august 2024 til utgangen av 2025.
Tester kontinuerlig ladeeffekt
Målet for prøveprosjektet er å teste den kontinuerlige ladeeffekten mens bussen kjører. Dette er en nyskapende teknologi som kan være et alternativ til dagens mest bruke busslading som er endepunktlading eller pantograf.
Siden ladeplatene ligger i veibanen, er det et eget poeng å finne ut om været har betydning for ladeeffekten. Vil salt, snø og is på vinterstid ha en betydning, eller spiller det mindre rolle? Prøveprosjektet vil blant annet handle om å finn ut hvordan disse forholdene spiller inn.