-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Enova med «nye» støtteprogram:
– Utviklet i tett dialog med bransjen
Enova lanserer to «nye» støtteprogram som de håper skal hjelpe flere transportselskaper forbi dørstokkmila til elektriske lastebiler.
Støtteprogrammene er ifølge Enova designet for å støtte lastebileiere og transportører i overgangen til mer bærekraftige løsninger.
Og grunnen til at vi skriver «nye» i anførselstegn, er at den ene ordningen egentlig er en relansering av tidligere ordning.
Men la oss se på den nye ordningen først:
Forprosjekt for utslippsfri tungtransport
Dette støtteprogrammet skal gjøre det enklere å komme i gang med utslippsfri tungtransport, mener Enova.
Programmet støtter planlegging før kjøp av elektrisk kjøretøy og lader. Du kan bruke egne timer, eller kjøpe rådgivning.
«Målet er å senke terskelen for å utforske mulighetene, og legge til rette for en grønnere framtid», heter det fra det statlige støtteorganet.
Relansering – Bedriftslading for tunge kjøretøy
Dette støtteprogrammet åpner nå på nytt, og tilbyr støtte til å etablere dedikert ladeinfrastruktur.
«Vi vil få opp bruken av elektriske tungbiler ved å støtte etablering av ladeanlegg der kjøretøyene står over lengre tid. Det er typisk på natten, under lasting eller ved depot», begrunner Enova.
Anlegget skal i hovedsak etableres for faste brukere og deres behov, med mulighet for noe salg til andre aktører.
Dette programmet var aktivt fra 2022 til 2024, og i den perioden støttet Enova over 1800 ladepunkter.
– Vi har utviklet programmene i tett dialog med bransjen. Mange har delt erfaringer, behov og kommet med innspill. Det har vært avgjørende i arbeidet med disse støtteprogrammene, sier Carl-Erik B. Kullmann, , seniorrådgiver for landtransport i Enova.
Mener Enova styrkes
I sitt forslag til Statsbudsjett 2026 foreslår regjeringen en reduksjon i overføringen til Klima- og energifondet (som forvaltes av Enova) i 2026 sammenlignet med 2025, men understreker at nivået likevel er betydelig høyere enn i 2021.
Her er oversikten over endringene i Enova-støtten:
1. Reduksjon i 2026: Regjeringen foreslår å redusere overføringen til Klima- og energifondet med om lag 1,9 milliarder kroner i 2026.
2. Samlet bevilgning: Den foreslåtte bevilgningen til fondet i 2026 er totalt 7,2 milliarder kroner.
3. Årsak til reduksjonen: Nedgangen fra 2025 til 2026 skyldes i hovedsak at øremerkede midler til punktutslippsprogrammet ikke videreføres. Av reduksjonen på 1,9 milliarder kroner er 1 milliard kroner midler som Stortinget i 2025 øremerket til tiltak i kvotepliktig sektor.
4. Langsiktig sammenligning: Til tross for reduksjonen fra 2025, er den foreslåtte bevilgningen på 7,2 milliarder kroner i 2026 3,9 milliarder kroner høyere enn i 2021.
Regjeringen understreker at dette gir Enova betydelige midler til å støtte utvikling av klima- og energiteknologi, og fremhever at økt bevilgning til Enova rettet mot tungtransporten er identifisert som den største enkeltkomponenten som bidrar til utslippsreduksjon i fremskrivingen mot 2030.
1,2 milliarder kroner av Enova-bevilgningene har vært rettet mot tungtransporten, og regjeringen skriver at «effekten av Enova-overføringene forventes å tilta over tid i takt med at andelen utslippsfrie lastebiler og langdistansebusser på veiene øker».
LES OGSÅ:
-
Forventer opptrapping av virkemidler: – Umulig for mange å absorbere de store investeringene nullutslippsteknologien krever
-
Inngår samarbeid: – Vil gjøre ladeinfrastruktur til konkurransefortrinn
-
Hevder de er først i Europa: Tilbyr booking av ladeplass for tungbiler
-
– Vi stiller krav om ladestasjoner for tunge kjøretøy
-
Litra tar i bruk elektriske Scania
-
Først i Norge: Her kan ladehastigheten dobles
-
Satser stort på ladeløsninger: – Vi vil være mer en partner, enn bare en leverandør
-
Planlegger 7-8 nye ladestasjoner for storbil hvert år fremover
-
Har millioner i støttemidler til ladeløsninger – men nesten ingen søkere
-
– Innen fem år har vi flere elektriske enn dieseldrevne lastebiler