-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling


Har millioner i støttemidler til ladeløsninger – men nesten ingen søkere
Trondheim kommune forsøker å støtte næringslivets overgang til utslippsfri vare- og nyttetransport, med to målrettede tilskuddsordninger på totalt tre millioner kroner. Utfordringen er at det kun har kommet syv søknader for elvarebiler og ingen for tunge kjøretøy.
Enova støtter som kjent etablering av offentlig tilgjengelig ladeinfrastruktur for tunge kjøretøy, og har - etter sterkt påtrykk fra lastebilnæringen - varslet at de også vil relansere støtten til bedriftsladere for tunge kjøretøy i høst.
Men det finnes også lokale støtteordninger for etablering av ladeløsninger for både varebiler og tunge kjøretøy flere steder i landet - men ikke alle rennes ned av søkere.
Totalt tre millioner kroner
YrkesBil har tidligere omtalt Oslo kommunes ladestøtte til elvarebiler og tunge kjøretøy, men Trondheim kommune har også lansert to støtteordninger til disse formålene:
Den ene ordningen er støtte til å etablere ladepunkt for hjemme- og depotlading for elvarebil i Trondheim.
Tilskuddet kan brukes til å sette opp ladepunkt på arbeidsplassen eller hjemme hos ansatte, og det gis støtte inntil 15 000 kroner (eks mva) per ladepunkt, begrenset oppad til 50 prosent av godkjente kostnader. Totalrammen er på 500.000 kroner, og søknadsfristen er 31. desember.
Her har de per nå innvilget tre søknader til NOKAS, BeslagConsult AS og Jotra AS.
Den andre støtteordningen gjelder offentlig tilgjengelig lynlading for tunge kjøretøy i Trondheim.

– Dette er en litt mer omfattende sak, her ønsker vi å nå alle som kan tenke seg å tilby lynlading for tunge kjøretøy. Det kan være bedrifter som har tomt/areal som er egnet til formålet, energioperatører, transportører eller andre som ønsker å tilby offentlig tilgjengelig lynlading, med minst to ladepunkt, langs hovedtrafikkåre i Trondheim, sier Tore Nordstad til YrkesBil.
Han er rådgiver i Klima- og miljøenheten i Trondheim kommune og forteller at de tilbyr støtte til etablering, prosjektledelse, graving og grunnarbeider, elektriske arbeider, anleggsbidrag, ladere og annet utstyr (men ikke tomtekjøp).
Tilskuddet dekker inntil 80 prosent av kostnadene, begrenset oppad til 2,5 millioner kroner. Søknadsfristen for denne støtteordningen er utvidet til våren 2026.
Kun syv søknader
Den største utfordringen så langt er at søknadene om støtte har latt vente på seg.
Totalt har de fått inn syv søknader for lading til elvarebil, hvorav tre er innvilget og en avventer mer informasjon fra søker.
Totalt er det innvilget støtte til 13 ladepunkter for elvarebiler.
Til støtten for lynlading av tunge kjøretøy har det ikke kommet inn en eneste søknad.
Kommunen utvider derfor nå søknadsfristen til 1. mars 2026 - men med betingelse om at anlegget må etableres innen 15. november 2026.
– Hva tror dere er de
viktigste årsakene til at dere ikke har mottatt flere søknader, Nordstad?
– Når det gjelder støtten til elvarebil, så spørs det om støtten (inntil 50 % av kostnader ved lader og installasjon) blir lav i forhold til kostnaden ved selve bilen. Og har man allerede bilen, så er sjansen stor for at man også har lader, svarer Tore Nordstad.
– Lynlading for tunge kjøretøy: Her kan rammen vår være for lav, men vi tilbyr tross alt inntil 80 % støtte, så vi hadde håpet på noe respons. Praktiske årsaker gjorde dessverre at vi ikke fikk kommunisert dette tilskuddet før etter sommerferien, så det har selvfølgelig også betydning. Søknadsfristen er derfor forlenget, som nevnt, sier klimarådgiveren videre.
Synes ordningen er lite smidig
Kommunen har også stilt spørsmål til støttemottakerne, og fått svar, blant annet fra David Hjertaker i NOKAS som har samtykket til at YrkesBil kan gjengi svarene:
– Hvorfor valgte dere å søke tilskudd?
– Vi ønsker å bidra til det grønne skiftet og samtidig gjøre en investering som gir både miljømessige og økonomiske gevinster. Tilskuddsordningen fra Trondheim kommune gjorde det enklere å ta steget og få på plass nødvendig infrastruktur for elektriske varebiler, svarer Hjertaker.
– Hva vil tilskuddet og laderne betyr for Nokas?
– Tilskuddet har gjort det mulig for oss å etablere en mer bærekraftig drift i Trondheim. Laderne gir oss fleksibilitet og trygghet i den daglige logistikken, og er et viktig ledd i overgangen til en elektrisk bilpark.
– Hvordan opplevde dere søknadsprosessen?
– Vi har tidligere søkt og fått tilskudd i både Oslo og Bergen, og opplevde prosessen der som langt mer smidig. I Trondheim var det flere trinn, blant annet en egen aktørbase i tillegg til tilskuddsbasen, som vi opplevde som unødvendig kompliserende. Behandlingstiden var også merkbart lengre – i Oslo og Bergen fikk vi svar nærmest på dagen, mens det i Trondheim tok betydelig lengre tid. Det er rom for forenkling her, spesielt hvis målet er å få flere aktører med på laget.
– Kan dere si noe om hva dere opplever som fordeler ved elektriske varebiler fremfor fossildrevne?
– I tillegg til miljøgevinsten, opplever vi lavere driftskostnader, mindre vedlikehold og en mer behagelig kjøreopplevelse. Det gir også et positivt signal til kunder og ansatte om at vi tar bærekraft på alvor, sier Hjertaker.
– Ikke anledning til å forenkle
YrkesBil har spurt Tore Nordstad i Trondheim kommune hva han tenker om tilbakemeldingen fra NOKAS som går på at løsningene i Oslo og Bergen oppleves smidigere – og om de vil gjøre noen endringer basert på dette.
– Vi har såvidt jeg forstår ikke anledning til å forenkle søknadsprosessen per nå - vi trenger at aktørene registrerer seg med organisasjonsnummer etc. for å sikre at vi får seriøse søknader, svarer Nordstad.
– Behandlingstiden på sakene har så langt vært fra to til ti dager - godt innenfor tre ukers behandlingstid, men vi skal gjøre vårt for å komme nærmere to enn ti dager fremover på søknadene om støtte til elvarebil, fortsetter han.
Nordstad presiserer at den konkurransebaserte ordningen for etablering av lynlading vil kunne ta inntil fire uker, for å gjennomgå nødvendig dokumentasjon og sammenligne eventuelle søknader.
– Fordi dette er en omfattende sak som krever mer av søkerne, planlegger vi et webinar 4. november for å hjelpe interesserte med søknadsprosessen og dokumentasjonskravene, sier Nordstad.
75 hurtigladepunkter støttet i Oslo
I hovedstaden har Oslo kommunes støtteordning som skal sikre et godt utbygd nettverk av hurtigladere spesielt tilpasset tunge kjøretøy vært aktivt siden 2022.
På disse årene har kommunen sagt seg villig til å støtte etableringen av til sammen ti stasjoner med totalt 75 ladepunkter. Støtteutlysningen hadde søknadsfrist 2. juni.
Transportsentralen Oslo Eiendom AS er den siste som mottar slik støtte, for etableringen av en ny offentlig tilgjengelig hurtigladerstasjon for tunge kjøretøy på Alnabru.
Stasjonen vil bidra med ti nye ladepunkter, og støtten beløper seg til 8,5 millioner kroner.
Oslo kommune støtter også etablering av AC og DC-ladere i Oslo for bedrifters egne lastebiler, turbusser eller andre tyngre kjøretøy. Ordningen støtter både normal- og hurtigladere.
Fra og med 1. januar 2026 blir det imidlertid kun mulig å søke støtte til normalladere (AC-ladere) fra denne ordningen, som følge av at Enova har varslet at de vil opprette en støtteordning for hurtigladere til tunge kjøretøy i oktober 2025.
LES OGSÅ:
-
– Innen fem år har vi flere elektriske enn dieseldrevne lastebiler
-
SINTEF: Slik kan elektrifiseringen av tungtransporten gå hurtigere
-
Investerer 20 millioner årlig på utvikling av ladeløsninger
-
NLFs fem krav til ny regjering: – Lastebilnæringa må tas på alvor
-
Her lades lastebilene med solkraft
-
MAN og Eviny med ladesamarbeid i Norge
-
Megawatt truckstasjon: Lader 700 lastebiler per dag
-
Bransjen lanserer Veikart mot 2030 for nyttekjøretøy
-
Enova vil relansere støtte for bedriftslading av tunge kjøretøy
-
Enova: – Rekordhøy interesse for elektriske lastebiler