KREVER ENERGI: I et scenario med høy teknologiendring og liten samfunnsendring vil vi se et kraftbehov opp mot 40 TWh i transportsektoren, ifølge Institutt for Energiteknikk. Til sammenligning er hele det norske kraftforbruket per i dag rundt 140 TWh. Her ser vi elektriske betongbiler, elektrisk gravemaskin med elektrisk borretårn, elektrisk varebil, trafo og hurtiglader til fjells.
Illustrasjonsfoto: Mesta
Vil energi- eller effektknapphet bremse det grønne skiftet?
Står vi i fare for å ikke nå klimamålene på grunn av kapasitetsbegrensninger i kraftnettet?
Og hva må til for å løse dette? Se hva forskere, rådgivere og transportbransjefolk svarer på disse spørsmålene.
Det var på konferansen Mobilitet 2024, arrangert av Transportøkonomisk Institutt og Opplysningsrådet for Veitrafikken, at forskere, rådgivere og transportbransjefolk forsøkte å svare på spørsmålene.
YrkesBil gjengir her noen utdrag.
Allerede betalende abonnent på papirutgaven?
Få digital tilgang uten ekstra kostnad
Registrer deg her
Gratis prøveperiode!
Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende
Registrer deg her
Har din prøveperiode gått ut?
Se våre alternativer for abonnement
Klikk her
Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00