-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling

Megawatt truckstasjon: Lader 700 lastebiler per dag
Samtidig med sin High-Quality Development Summit i Sichuan åpnet Huawei en ny ladestasjon der, for tunge biler.
Spesifikasjonene høres overveldende ut:
Samlet kapasitet er 100.000 kW. I første fase kan 50.000 kW brukes, med en daglig kapasitet på 300.000 kWt. Det gir 700 biler anledning til å lade der hvert døgn.
Stasjonen ser ut til å ha mer enn nok areale og plass for manøvrering til å tillate et slikt lastebil-volum.
I pressemeldingen fortelles det om 18 x 1.44 mW ladepunkter, 108 som gir 600 kW og 72 væskekjølte stasjoner på 720 kW.

De kraftigste kan overføre 24 kWt hvert minutt. Med denne kan en passende bil lade 100 km. på fem minutter, eller det vil ta et kvarter å lade et 400 kWt batteri til 80 %.
I april viste Huawei sin første 2400 A. væskekjølte megawatt-lader. Den gangen fortalte selskapet om planer de hadde for å samarbeide med industripartnere om å bygge ut et nettverk av ladere for tunge lastebiler.
Det er det vi ser det første resultatet av her.
Anlegget har solceller på takene med en kapasitet på nesten 1 MW og to vindmøller skaffer 215 kWt hver. Begge er kilder som mater inn i stasjonen og jobber sømløst med den eksterne griden.
Huawei bruker betegnelsen VPP (Virtual Power Plant) på dette anlegget som kan oppfattes som et mini-nett. Noen ganger er det selvforsynt, noen ganger jobber det mot det offentlige nettet, det kan lagre strøm når prisene er lave og levere tilbake til nettet når prisene er høye.
For stasjonseiere kan dette betyr at de øker driftseffektiviteten med 15 %. For lastebileieren vil det kunne bety energipriser som er så mye lavere at man har spart til en ny lastebil i løpet av ett år, blir det påstått.
Det har vært investert tilsvarende 21 millioner dollars i stasjonen som dekker 47.000 kvadratmeter. Men har regnet ut at denne kan redusere CO2-utslippet med 45.000 tonn hvert år.
LES OGSÅ:
-
Planlegger 7-8 nye ladestasjoner for storbil hvert år fremover
-
Har millioner i støttemidler til ladeløsninger – men nesten ingen søkere
-
– Innen fem år har vi flere elektriske enn dieseldrevne lastebiler
-
SINTEF: Slik kan elektrifiseringen av tungtransporten gå hurtigere
-
Investerer 20 millioner årlig på utvikling av ladeløsninger
-
NLFs fem krav til ny regjering: – Lastebilnæringa må tas på alvor
-
Her lades lastebilene med solkraft
-
MAN og Eviny med ladesamarbeid i Norge
-
Bransjen lanserer Veikart mot 2030 for nyttekjøretøy
-
Enova vil relansere støtte for bedriftslading av tunge kjøretøy