Det er dimensjoner over Huaweis 100 MW ladestasjon for lastebiler.

Megawatt truckstasjon: Lader 700 lastebiler per dag

Samtidig med sin High-Quality Development Summit i Sichuan åpnet Huawei en ny ladestasjon der, for tunge biler.

Spesifikasjonene høres overveldende ut:

Samlet kapasitet er 100.000 kW. I første fase kan 50.000 kW brukes, med en daglig kapasitet på 300.000 kWt. Det gir 700 biler anledning til å lade der hvert døgn.

Stasjonen ser ut til å ha mer enn nok areale og plass for manøvrering til å tillate et slikt lastebil-volum.

I pressemeldingen fortelles det om 18 x 1.44 mW ladepunkter, 108 som gir 600 kW og 72 væskekjølte stasjoner på 720 kW.

De kraftigste kan overføre 24 kWt hvert minutt. Med denne kan en passende bil lade 100 km. på fem minutter, eller det vil ta et kvarter å lade et 400 kWt batteri til 80 %.

I april viste Huawei sin første 2400 A. væskekjølte megawatt-lader. Den gangen fortalte selskapet om planer de hadde for å samarbeide med industripartnere om å bygge ut et nettverk av ladere for tunge lastebiler.

Det er det vi ser det første resultatet av her.

Anlegget har solceller på takene med en kapasitet på nesten 1 MW og to vindmøller skaffer 215 kWt hver. Begge er kilder som mater inn i stasjonen og jobber sømløst med den eksterne griden.

Huawei bruker betegnelsen VPP (Virtual Power Plant) på dette anlegget som kan oppfattes som et mini-nett. Noen ganger er det selvforsynt, noen ganger jobber det mot det offentlige nettet, det kan lagre strøm når prisene er lave og levere tilbake til nettet når prisene er høye.

For stasjonseiere kan dette betyr at de øker driftseffektiviteten med 15 %. For lastebileieren vil det kunne bety energipriser som er så mye lavere at man har spart til en ny lastebil i løpet av ett år, blir det påstått.

Det har vært investert tilsvarende 21 millioner dollars i stasjonen som dekker 47.000 kvadratmeter. Men har regnet ut at denne kan redusere CO2-utslippet med 45.000 tonn hvert år.

 

Powered by Labrador CMS