I SERIEPRODUKSJON: En snau uke etter at Volvo FH Electric gikk ut i serieproduksjon viste Volvo Trucks-toppsjef Roger Alm (t.h.) frem bilen på IAA i Hannover. Her sammen med Bjørn Sverre Erikstein, servicemarkedsdirektør i Volvo Norge.
I SERIEPRODUKSJON: En snau uke etter at Volvo FH Electric gikk ut i serieproduksjon viste Volvo Trucks-toppsjef Roger Alm (t.h.) frem bilen på IAA i Hannover. Her sammen med Bjørn Sverre Erikstein, servicemarkedsdirektør i Volvo Norge.

– Norge blir blant de første markedene som får de tyngste elbilene

HANNOVER, TYSKLAND (YrkesBil): Volvo Trucks-sjef Roger Alm sier til YrkesBil at det var en enkel beslutning å ta om at det kun skulle stå elektriske lastebiler på årets IAA-stand. Han slår samtidig i bordet med en fersk rapport som viser at flere transportkjøpere er villige til å betale mer for transport med lavere CO2-utslipp.

Publisert

– Beslutningen om å kun ha elektriske lastebiler på IAA tok vi for cirka et år siden. Det er de elektriske lastebilene som er vår fremtid, så da er det naturlig at det er disse vi skal vise frem her på IAA i Hannover. Slik sett var det en enkel avgjørelse, sier Roger Alm.

YrkesBil treffer toppsjefen for Volvo Trucks rett ved siden av den nye FH Electric. Dette er den tyngste av de elektriske lastebilene fra Volvo på årets messe.

I forrige uke meldte produsenten at de nå starter serieproduksjon av tungvekterne FH, FM og FMX i batterielektriske versjoner ved Tuve-fabrikken i Gøteborg.

Disse modellene utgjør rundt to tredjedeler av selskapets salg, de har nå seks elektriske lastebilmodeller i serieproduksjon på verdensbasis – og hevder dette er det bredeste utvalget i bransjen.

Merker stor etterspørsel

Når YrkesBil spør hvor raskt de nye, tunge elbilene vil komme ut på norske veier er Alm rask med å svare:

– Snart! Vi startet serieproduksjon onsdag i forrige uke. På linjen i Tuve produserer vi nå elektriske lastebiler og de med forbrenningsmotor om hverandre. Så snart vi får ferdigstilt de første eksemplarene kommer de ut til kunder, og Norge blir blant de første markedene som får utlevert de tyngste elbilene.

Alm forklarer at etterspørselen i Norge er stor.

– Norge var tidlig ute – ikke bare i Europa, men i hele verden – når det gjelder elektrifisering. Der har man kommet langt på utviklingen av tunge, elektrifiserte transportløsninger, sier han.

– Hvordan er produksjons- og leveringskapasiteten på de elektriske – vil dere klare å følge opp etterspørselen?

– Ja, absolutt. Vi kan lett skru om og produsere høye volumer med det produksjons- og logistikksystemet vi har. Når etterspørselen fra våre kunder øker, så er vi klare til å følge opp dette. I 2030 skal vi ha et salgsvolum som er 50 prosent elektrifisert, av de kjøretøyene vi selger globalt, fortsetter Alm.

Volvo Trucks viste utelukkende elektriske lastebiler på årets IAA. Det franske søstermerket Renault Trucks var den eneste av de store lastebilprodusentene som glimret med sitt fravær på utstillingen. Alle foto: Brede Høgseth Wardrum

Ikke bare elektrisk

Volvo har uttalt at de skal gå mot hundre prosent fossilfrie løsninger i 2040.

– Det kommer ikke til å være bare batterielektriske, men det kommer til å utgjøre den største andelen. De modellene vi har her i dag vil kunne dekke 45 prosent av de transportbehovene som er i markedet. Så kommer vi i tillegg med brenselceller, der vi rundt 2025 kommer til å starte med kundetester og starte serieproduksjon mot slutten av dette tiåret, utdyper Alm.

– Vi kommer fremdeles til å tilby forbrenningsmotor i lange tider også, men de kommer til å drives av HVO, biogass eller noen andre alternative drivstoff – og dette må tilpasses hvilke segmenter man opererer i, legger han til.

– Hva med ladeinfrastruktur for tunge kjøretøy – eller mangelen på slik?

– Det finnes lademuligheter i dag i Norge, men den må bli bedre – infrastrukturen må bygges ut, sier Alm, og viser til at Volvo er i gang med å bygge ladere hos mange forhandlere og verksteder.

– Vi er også sammen med Traton og Daimler med i et initiativ for å bygge et infrastrukturnett av 1.700 hurtigladere for tunge kjøretøy i Europa. Men det må enda mer til. Myndighetene må blant annet gjøre sitt, sier Alm.

Mobil lader

Her tilføyer Bjørn Sverre Erikstein, servicemarkedsdirektør i Volvo Norge, at de har et ferskt eksempel fra en FM Electric på kundetest i Norge.

– Den har nå kjørt over 25.000 kilometer uten problem. Dette har vi gjort utelukkende med en mobil DC-enhet på 40 kW som vi har sendt med kunden, sier Erikstein.

Kunden har da ladet i alt fra lunsjpausen, til laste- og lossesituasjoner og hviletid.

– Dermed har bilen knapt vært under 50 prosent av batteriets kapasitet. Bilen har gått i alt fra 24-timers produksjon, til lange ruter mellom Oslo og Bergen, med ulike vekter, sier Erikstein.

Ny elektrisk bakaksling

For øvrig på årets IAA viste Volvo frem en ny helelektrisk bakaksling, eller E-axle som de kaller den.

ELEKTRISK AKSEL: Nyhet fra Volvo Trucks på IAA.
ELEKTRISK AKSEL: Nyhet fra Volvo Trucks på IAA.

Denne vil gjøre det mulig å ha flere batterier på lastebilen ved å integrere motor og girkasse i bakakslingen.

Flere batterier betyr som kjent lengre rekkevidde (men også økt vekt), noe som gjør det mulig å kjøre elektrisk på lengre transporter.

På brenselcelleelektriske lastebiler, som Volvo sier de vil introdusere mot slutten av dette tiåret, vil den ledige plassen være nyttig til installasjon av andre komponenter.

– Dette er et gjennombrudd for elektriske lastebiler og et tydelig signal om at det kommer til å bli et stort behov for offentlige hurtigladere for tunge lastebiler i nær fremtid, spesielt langs hovedveiene, sa Jessica Sandström, senior Vice President og produktdirektør i Volvo Trucks, på pressekonferansen.

Kundetester med hydrogen

Volvo starter tester av brenselcelleelektriske lastebiler i kommersiell trafikk i 2025 med utvalgte kunder i Nord-Europa, etterfulgt av ytterligere lastebiler i flere land i de kommende årene.

BRENSELCELLE: Volvo Trucks viste også brenselcelleteknologi utviklet av Cellcentric, et selskap de eier sammen med Daimler Trucks.
BRENSELCELLE: Volvo Trucks viste også brenselcelleteknologi utviklet av Cellcentric, et selskap de eier sammen med Daimler Trucks.

Produsenten, som på dette feltet samarbeider med Daimler Truck i Joint Venture-selskapet Cellcentric, mener hydrogendrevne brenselcelleelektriske lastebiler vil være spesielt velegnet til lange distanser og tunge, energikrevende oppdrag.

– Testene vil foregå i krevende og hardt klima og gir oss også gode muligheter til å kjøre med tunge laster på inntil 65 tonn, sa Sandström.

En brenselcelle omdanner hydrogen til elektrisitet ombord i stedet for å bli ladet fra en ekstern kilde. Det eneste biproduktet som avgis er vanndamp. Volvos elektriske lastebiler vil få to celler med en kapasitet til å generere 300 kW og det vil ta mindre enn 15 minutter å fylle tanken.

Betalingsvilje

Så er det alltid et spørsmål om hvem som skal betale gildet.

Som kjent klarer ikke batterielektriske eller hydrogendrevne lastebiler (i den grad sistnevnte eksisterer i markedet) å utkonkurrere dieseldrevne lastebiler når det gjelder pris.

En ny rapport gjennomført av markedsundersøkelsesselskapet Ipsos og Volvo Trucks, som Roger Alm presenterte på IAA, viser at selskaper er villige til å betale mer for transportleverandører med lavere CO2-utslipp.

Ipsos har på vegne av Volvo Trucks intervjuet 100 store e-handelsskaper og produsenter i Norge, Tyskland, Frankrike, Storbritannia, Italia, Spania, Nederland og Sverige om deres behov for fossilfri transport i fremtidige anskaffelser.

Undersøkelsen viser at en stor overvekt av disse selskapene har satt seg mål om å redusere sine klimaavtrykk. 78 prosent av de intervjuede sa at de er villige til å betale mer for en transportleverandør med lite eller ingen CO2-utslipp og 85 prosent er forberedt på å bytte transportleverandør hvis de ikke møter kravene de har.

– Det betyr at vi vil se en stor endring i bransjen de kommende årene. Vi tror at elektrifisering blir den viktigste pådriveren mot utslippsfri transport på vei, sier Roger Alm.

Powered by Labrador CMS