-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Dal
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Kunderådgiver
Toyota Østfold AS
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
-
Administrerende direktør
Motor Forum AS, Bergen
-
Sales Specialist
Axalta Coating Systems Norway AS

Serieproduksjonen er i gang
Volvo Trucks mener de er den første lastebilprodusenten i verden som starter serieproduksjon av tunge elektriske lastebiler.
Det er tungvekterne FH, FM og FMX i batterielektriske versjoner som nå går ut i serieproduksjon.
Disse modellene utgjør rundt to tredjedeler av selskapets salg.
Starter i Gøteborg
Med dette har Volvo Trucks seks elektriske lastebilmodeller i serieproduksjon på verdensbasis – og hevder dette er det bredeste utvalget i bransjen.
– Det er mindre enn to år siden vi viste frem våre tunge elektriske lastebiler for første gang. Nå øker vi produksjonsraten og vil levere lastebilene til kunder over hele Europa og etter hvert også til kunder i Asia, Australia og Latin-Amerika, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.
Serieproduksjonen av Volvos tyngste elektriske lastebiler starter i Tuve-fabrikken i Göteborg i Sverige, og neste år følger fabrikken i Gent i Belgia etter.
Volvo produserer de elektriske lastebilene på samme linje som de konvensjonelle lastebilene, noe som gir stor fleksibilitet i produksjonen og større effektivitet. Batteriene leveres av Volvo Trucks’ nye batterimonteringsfabrikk i Gent.
Økende etterspørsel
Etterspørselen etter elektriske lastebiler øker raskt i mange markeder, og en viktig drivkraft er behovet transportkjøpere har for å bytte til fossilfri transport for å nå sine bærekraftsmål.
Volvo Trucks’ hevder deres portefølje kunne dekket rundt 45 prosent av alt gods som transporteres i Europa i dag. Dette er basert på Eurostats statistikk «Godstransport på vei etter distanse» (2018), som sier at 45 prosent av alt gods på vei i Europa blir transportert på strekninger under 300 km.
– Vi har solgt rundt 1.000 enheter av våre tunge elektriske lastebiler og mer enn 2.600 av våre elektriske lastebiler totalt. Vi forventer at volumet øker betydelig i årene som kommer. Innen 2030 bør minst 50 prosent av lastebilene vi selger på verdensbasis være elektriske, kommenterer Roger Alm.