STILLER MED NY TEKNOLOGI: Lasse Bjørkhaug, adm. dir. i Brudeli Green Mobility AS (til venstre) og Geir Brudeli, CTO og grunnlegger i Brudeli.

Ferske penger til fersk norsk elektrifiseringsforsøk

- Vi ønsker å levere verdensledende systemløsninger for elektrifiserte lastebil-drivlinjer, sa Geir Brudeli i det norske selskapet, Brudeli Green Mobility, til Yrkesbil i fjor. Til uken besøker han IAA i Hannover, og er mye nærmere en løsning.

Brudeli sin oppskrift for elektrifisering av drivlinjer for lastebiler ligger først og fremst i transmisjonen.

Etter lang tids utvikling tilbyr Brudeli nye teknologier og løsninger for elektriske girkasser. Disse er drevet av 80% elektrisk energi.

Globalt har langtransport hovedsakelig diesel som energibærer. I Europa representerer lastebiltransport 6% av det totale energiforbruket. For å akselerere elektrifiseringen vil Brudeli samarbeidet med lastebil-flåteeiere for å spesifisere optimal elektrifisering for hver langdistanse lastebiloperasjon.

Brudelis patenterte Powerhybrid vil la lastebilen kjøre helelektrisk i nullutslippssoner og redusere dieselforbruket totalt med 80%.

- Vi oppnår dette ved å bruke en 400 kWt batteripakke, som er halvparten av batteristørrelsen til en helelektrisk langtransport lastebil, sier Geir Brudeli, CTO i Brudeli Mobility AS

Det er nå gjort en kapitalforhøyelse på 10,6 MNOK som skal hjelpe Brudeli til å bringe sin patenterte, elektrifiserte girkassemodul til markedet, og å starte serieleveranser i 2026.

De store, nye investorene i denne kapitalrunden er LEAX Group AB, en internasjonalt anerkjent produsent av kjøretøykomponenter, og DSD Investering AS, et Stavanger-basert familieeid investeringskonsern som investerer i industrielle løsninger.

Under IAA Transportation i Hannover neste uke kommer Brudeli Mobility til å presentere sin for flere medlemmer av industrien. Vi kommer garantert tilbake til denne før det har gått lang tid.

Powered by Labrador CMS