-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Krever skjerpede mål
Elbilforeningen ser på nyttebiler
På Arendalsukas første dag lanserer Norsk elbilforening en ny rapport om Elektrifisering av vare- og lastebiltransporten i Norge. Myndighetenes mål er for veike, syns de, samtidig som de lanserer en rekke virkemidler.
Hvor fort kan vi elektrifisere tungtransporten i Norge? spør de på arrangementet der de samarbeider med bl.a. Statens vegvesen og Enova.
Rapporten er et av resultatene fra et større prosjekt «Electrification of vans and trucks in Norway» støttet av European Climate Foundation.
ECF er en filantropisk organisasjon, cirka 300 medarbeider og kontorer i ni land i Europa med et driftsbudsjett på nesten 100 millioner euro i 2021. Arbeider som handler om ren transport, der Elbilforeningens prosjekt kom inn, fikk nesten 13 millioner euro i 2021.
Skjerping
– Vi trenger en kraftinnsats for å elektrifisere all transport. Det mest effektive vi nå kan gå løs på for å redusere utslippene, er tungtransporten, sier Christina Bu i Norsk elbilforening.
– Norges suksess med elbilpolitikk må videreføres slik at Norge kan lede an i neste fase av klimakutt innen veitransporten, mener Christina Bu og kommer med en formaning til norske politikere:
– Klimamålene for tungtransporten må skjerpes og fremskyndes og virkemiddelapparatet må styrkes.
Og det er flere grunner til utålmodigheten, peker rapporten på:
- Norge er langt unna å nå egne mål for klimagassutslipp, og transportsektoren har stort potensiale for utslippskutt.
- Norge har mye kunnskap og erfaring fra elektrifisering av personbilparken og utbygging av et nasjonalt ladenettverk. Dette kan brukes når vi nå skal bygge et ladenettverk for tyngre kjøretøy.
- Det har skjedd en enorm teknologisk utvikling siden de norske klimamålene ble vedtatt for seks år siden. Med dagens kjøretøy, inkludert de som forventes på markedet de neste to årene, vil det faktisk være mulig å elektrifisere størsteparten av kjøretøyparken.
I rapporten settes det konkrete mål også, for eksempel:
Alle nye tyngre varebiler skal være nullutslipp i 2027 (i stedet for 2030 som vedtatt i NTP i juni 2017) og alle nye lastebiler skal være nullutslipp i 2030 (i stedet for 50 prosent som vedtatt i NTP i 2017).
Dette er i tråd med det Miljødirektoratet foreslo i juni.
Virkemidler
Blant virkemidlene Elbilforeningen foreslår er blant annet at nasjonalt bompengefritak må på plass for både varebiler og lastebiler som er elektriske samtidig som både elektriske varebiler og lastebiler må ha full tilgang til kollektivfeltet.
Videre sier rapporten at miljøkravene i offentlige anskaffelser må skjerpes. At kommuner bør kunne opprette nullutslippssoner for å fremme overgang til utslippsfri varelevering og at støtteordningen for depotlading må styrkes med økt støtte og mer forutsigbarhet.
Den ber også om at Enovas støtteordninger må bygge opp under vedtatte klimamål og at Enova-støttede hurtigladestasjoner for elektrisk lastebil må dimensjoneres for oppgradering til Megawatt Charging System.
Dessuten at det så raskt som mulig bær innføres miljødifferensiert, kilometerbasert veiprising for alle tunge kjøretøy i Norge og at firmabilbeskatningen må legges om slik at det alltid lønner seg å velge nullutslipp.
Presentasjonen starter kl. 15.30 i dag og strømmes bl.a. via foreningens hjemmesider.