-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Musk leverte mindre enn ventet
Det var nok mange fra menigheten som satt forventningsfullt oppe i natt og ventet på et nytt, stort budskap fra Elon Musk.
Den 5. april fortalte Musk at han skulle arrangere en
«robotaxi dag» den 10.10 (alle digitale hoder skjønner hva en slik dato
antyder). Etter det steg aksjekursen og endte 45 % opp.
I går kveld var Tesla verdt $ 760 milliarder dollars – ca. 30 % av alle børsnoterte bilprodusenter til sammen ifølge London Børs-gruppen.
Kvelden kan imidlertid oppsummeres med at han tegnet en del mål i det fjerne, men kom med veldig få konkrete detaljer.
Som vanlig var det sjonglering med store tall av typen: amerikanske bilister kjører så og så mange kilometer hvert år. Hvis ti prosent av de reisene blir gjort i en robot taxi og betalt med 1 dollar per mile vil det bli mange penger i inntekt.
Han sa også at han «trodde» kostnadene ved autonom transport ville synke så fort at vi vil kunne betrakte den som en del av individuell kollektivtransport.
Han regnet med at produksjonen av Robotaxier ville kunne starte i 2026, men at det var helt avhengig av regelverk og myndigheter.
Det fantes imidlertid ingen detaljer som kunne forklare Robotaxien, enten den får form av en Cybercab eller en 20-seters Robovan.
Begge bilene viste han, han kom sågar kjørende inn på scenen – en halv time forsinket (ikke første gang) – i en Cybercab. En bil uten ratt og pedaler.
Det er selvfølgelig stor skepsis rundt slike planer og tidslinjer, men Musk har vist at han kan bryte ned motstand og skepsis før, han.
Denne gangen begynte imidlertid aksjekursen å synke allerede før møtet hadde startet.
Kommentarene tyder på at de kommer til å falle enda mer senere, for det man virkelig savnet fra denne presentasjonen var noen klare indikasjoner på når og hvordan, med hensyn til Model 2.
En bil til 25.000 dollars som for det første vil gjøre Tesla tilgjengelig for større kundegrupper som for tiden skriker etter en elbil til fornuftig pris, og som for det andre ville kunne fornye en etterhånden ganske aldrende modellrekke.
Og, for egen del vil jeg føye til at dersom linjene på toeren liknet på designet til Cybercab’en, at Ja! Dette ser bra ut. Hjertelig velkommen – bare den fjerner de dramatiske dørene.
Det skal bli spennende å se hvor mye selskapet er verdt om en uke. Kanskje har Musk greid å vinne enda en gang?
Se hele lanseringen her (starter cirka 53 minutter ut i sendingen):