-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Musk leverte mindre enn ventet
Det var nok mange fra menigheten som satt forventningsfullt oppe i natt og ventet på et nytt, stort budskap fra Elon Musk.
Den 5. april fortalte Musk at han skulle arrangere en
«robotaxi dag» den 10.10 (alle digitale hoder skjønner hva en slik dato
antyder). Etter det steg aksjekursen og endte 45 % opp.
I går kveld var Tesla verdt $ 760 milliarder dollars – ca. 30 % av alle børsnoterte bilprodusenter til sammen ifølge London Børs-gruppen.
Kvelden kan imidlertid oppsummeres med at han tegnet en del mål i det fjerne, men kom med veldig få konkrete detaljer.
Som vanlig var det sjonglering med store tall av typen: amerikanske bilister kjører så og så mange kilometer hvert år. Hvis ti prosent av de reisene blir gjort i en robot taxi og betalt med 1 dollar per mile vil det bli mange penger i inntekt.
Han sa også at han «trodde» kostnadene ved autonom transport ville synke så fort at vi vil kunne betrakte den som en del av individuell kollektivtransport.
Han regnet med at produksjonen av Robotaxier ville kunne starte i 2026, men at det var helt avhengig av regelverk og myndigheter.
Det fantes imidlertid ingen detaljer som kunne forklare Robotaxien, enten den får form av en Cybercab eller en 20-seters Robovan.
Begge bilene viste han, han kom sågar kjørende inn på scenen – en halv time forsinket (ikke første gang) – i en Cybercab. En bil uten ratt og pedaler.
Det er selvfølgelig stor skepsis rundt slike planer og tidslinjer, men Musk har vist at han kan bryte ned motstand og skepsis før, han.
Denne gangen begynte imidlertid aksjekursen å synke allerede før møtet hadde startet.
Kommentarene tyder på at de kommer til å falle enda mer senere, for det man virkelig savnet fra denne presentasjonen var noen klare indikasjoner på når og hvordan, med hensyn til Model 2.
En bil til 25.000 dollars som for det første vil gjøre Tesla tilgjengelig for større kundegrupper som for tiden skriker etter en elbil til fornuftig pris, og som for det andre ville kunne fornye en etterhånden ganske aldrende modellrekke.
Og, for egen del vil jeg føye til at dersom linjene på toeren liknet på designet til Cybercab’en, at Ja! Dette ser bra ut. Hjertelig velkommen – bare den fjerner de dramatiske dørene.
Det skal bli spennende å se hvor mye selskapet er verdt om en uke. Kanskje har Musk greid å vinne enda en gang?
Se hele lanseringen her (starter cirka 53 minutter ut i sendingen):