BILDEGALLERI: Bla deg videre for å se flere bilder av nye Ranger Raptor. Alle foto: Ford

Her er neste generasjon Raptor-råtass

Raptor blir den første varianten av neste generasjon Ranger som lanseres i Europa. Nå offentliggjør Ford mer informasjon om bilen, og ikke minst hva den skal koste.

Publisert

La oss ta prisen først som sist: Ranger Raptor twin-turbo 3.0-liter V6 EcoBoost begynner på 852.250 kroner i Norge, der salget starter i dag 22. februar. De første kundeleveringene vil starte i 4. kvartal 2022.

Altså slett ingen billig pickup, men som kjent er betalingsviljen - og evnen - høy i det norske varebilmarkedet, og kanskje spesielt i dette segmentet.

Det er ingen hemmelighet at neste generasjon Ranger er konstruert i samarbeid mellom Ford og Volkswagen, og plattformen danner også grunnlaget for kommende generasjon Amarok.

Fordi det er Ford som har hatt hovedansvar for pickup-prosjektet, er det naturligvis Ranger som ligger først i lanserings-løypa, men nye Amarok følger hakk i hæl senere i år.

Mens dagens Ranger Raptor leveres med en 2.0 liters EcoBoost dieselmotor, får den nye betydelig økt pondus med en ny twin-turbo 3-liters V6 EcoBoost bensinmotor med 288 hestekrefter.

Treliteren har et maksimalt dreiemoment på 491 Nm, hvilket innebærer at den nye motoren vil levere mye mer krefter og ytelse enn dagens 2-liters bi-turbo dieselmotor. Sistnevnte skal imidlertid fremdeles tilbys, og vil bli tilgjengelig for det norske markedet fra 2023.

V6-motoren har en kompakt sylinderblokk som er produsert i grafittjern. Det gjør motoren opptil 75 prosent sterkere enn ved bruk av støpejern, som vanligvis blir brukt til dette, ifølge produsenten.

Ford Performance, som har fintunet motoren, garanterer for at motoren leverer umiddelbar respons ved gasspådrag. Et nytt anti-lag-system sørger for at turboladerne i motoren roterer i opptil 3 sekunder etter at sjåføren har fjernet foten fra gassen.

Salgsutviklingen for Ford Ranger i Norge de seneste årene.
Salgsutviklingen for Ford Ranger i Norge de seneste årene.

Det gjør at du kan få raskere akselerasjon fra motoren ut av kurver og ved girskift når du igjen trykker på gasspedalen. Videre er motoren programmert med en egen turboladingsprofil for hvert av de 10 girene i automatgirkassen.

Som underholdning kan sjåføren enkelt velge mellom fire forskjellige motorlyder med en knapp på rattet, eller bruke et kjøremodus som har det ønskede lydbilde:

Stille: Prioriterer stillhet. Perfekt for ikke å vekke naboene tidlig på morgenen

Normal: Denne profilen gir deg en eksoslyd som viser tilstedeværelse uten at den er for høy for bruk i vanlig trafikk. Dette er standard lydinnstilling for kjøremodusene Normal, glatt, gjørme og stein.

Sport: Dette lydbilde er høyere .

Baja: Den mest slående eksoslydprofilen både i volum og lydbilde. I Baja modus oppleves systemet helt uten lydbegrensninger - bare ment for bruk i terreng.

Neste generasjon Ranger Raptor har et unikt chassis sammenlignet med nye Ranger.

En rekke Raptor-spesifikke fester og forsterkinger, som C-stolpen, lasteboksen og reservehjulet, samt unike rammer for støtfangere, støtdempertårn og lignende sørger for at neste generasjon Ranger Raptor kan takle de mest krevende terrengforholdene, ifølge Ford. Hjulopphenget er også redesignet.

Neste generasjon FOX 2.5-tommer Live Valve støtdempere er også på plass, utstyrt med det nyeste av kontrollteknologier og kan levere Position Sensitive demping.

Disse er fylt opp med Teflon tilsatt olje som reduserer friksjonen med rundt 50 prosent sammenlignet med den utgående modellen.

Live Valve-systemet er også knyttet sammen med de ulike kjøremodiene, og støtdemperne sørger for å gi riktig mengde med demping i forskjellige situasjoner.

Beskyttelse av understell er selvsagt viktig i en bil som dette, og beskyttelsesplaten foran er nesten dobbelt så stor som for en standard neste generasjon Ford Ranger. Den består av 2,3 mm tykt høyfast stål.

For første gang får Ranger Raptor et permanent firehjulsdriftssystem med en helt ny elektronisk kontrollert to-trinns fordelingskasse kombinert med differensiallås både foran og bak.

Totalt syv forskjellige kjøremodi påvirker motor, girkasse, når ABS slår inn, stabilitetskontroll, den aktive eksosventilaktiveringen, styring og gassrespons.

Trail Control er en slags cruisekontroll for kjøring i terreng, der sjåføren velger en hastighet under 32 km/t og bilen regulerer selv akselerasjon og bremsing, mens sjåføren kan konsentrere seg om å styre bilen.

Utsiden er også ny, med fornyet design. Matrix LED-hovedlys er et av høydepunktene, og det tilbys prediktive kurvelys, blendingsfrie fjernlys og "autodynamisk nivåregulering" som skal sikre optimal sikt.

Fargedetaljene i Code Orange på instrumentpanelet, sømmer og seter gir interiøret et tøft preg.
Fargedetaljene i Code Orange på instrumentpanelet, sømmer og seter gir interiøret et tøft preg.

Ford er selvsagt ikke beskjedne når de presenterer sin nye pickup, så at de forteller at setene er inspirert av stolene du finner i jagerfly er vel bare såpass som det bør være. Her skal du sitte som støpt, selv i høy fart på svingete veier - loves det.

12,4 tommers heldigitalt instrumentpanel og en 12 tommers berøringsskjerm i midten sørger for at sjåfør og passasjer får full tilgang til det nyeste av digital teknologi.

Med den nye generasjonen SYNC 4A infotainmentsystem leveres trådløs Apple CarPlay og Android Auto-tilkobling for mobiltelefonen. Et B&O lydanlegg med intet mindre enn 10 høyttalere skal sørge for at du kan ha sofistikerte musikkopplevelser, samtidig som du herjer rundt i grustaket.

Som nevnt er altså Raptor-versjonen først ut i den nye Ranger-generasjonen.

De andre versjonene, XLT, Limited & Wildtrak og Raptor med 2.0 EcoBlue-motor for det norske markedet har planlagt produksjonsstart i første kvartal 2023.

Salgsstart for disse blir mot slutten av mars i år, og da blir også prisene kjent.

Powered by Labrador CMS