F-Max finnes på norske skilt, men på Oslo Motor Show vises den for første gang i Norge offisielt på Fords egen stand.
F-Max finnes på norske skilt, men på Oslo Motor Show vises den for første gang i Norge offisielt på Fords egen stand.

Ford lufter interessen for F-Max i Norge

Viser frem trekkvognen på Oslo Motor Show. Der blir det også Norgespremeiere for elektriske E-Transit.

Publisert

Ford skal vise seg i sin fulle bredde på Oslo Motor Show, med alt fra elektriske Mustang Mach-E, via superbilen GT, til nye elektriske E-Transit som får sin Norgespremiere, Ranger Raptor og den tunge trekkvognen F-Max.

Sistnevnte er utstyrt med en 500 hesters 12,7-liters motor, og bygges av Fords samarbeidspartner Otosan i Tyrkia. Otosan produserer flere av Fords nyttekjøretøyer ved siden av å ha egne modeller.

F-Max ble lansert på hjemmemarkedet i Tyrkia i 2018, og det ruller minst ett eksemplar av bilen i Norge.

Modellen blir per i dag ikke importert til landet gjennom offisielle kanaler.

Salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen, bekrefter nå overfor YrkesBil at de stiller ut trekkvognen i Lillestrøm for å «lodde stemningen»:

– Med F-Max stikker vi en temperaturmåler inn i det norske markedet for å måle responsen på bilen, sier Espen Markussen.

– På Oslo Motor Show vil vi vise hva Ford er, vise bredden i vårt produktspekter, utdyper Markussen.

Importøren understreker at det ikke er tatt noen beslutning om offisiell import av F-Max til Norge.

Administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg, har tidligere vært tydelig overfor YrkesBil på at salg av lastebiler også vil kreve at det er et serviceapparat på plass for å håndtere denne type kjøretøy.

Nylig ble det kjent at F-Max også skal inn på det store tyske markedet.

I et intervju med YrkesBil i januar i år uttalte Berg følgende på spørsmål om F-Max var aktuell for Norge:

– Definitivt aktuelt fremdeles. Fabrikken, Otosan, har også identifisert Norge som et av markedene som er veldig interessante for F-Max. Otosan har et eget frittstående ansvar for håndteringen av disse lastebilene, men vi jobber også sammen. Se ikke bort fra at det vil rulle noen flere slike biler i Norge etter hvert. Det blir ingen stor satsing i første omgang, men jeg blir overrasket om det ikke kommer inn noen biler i 2021, sa Per Gunnar Berg i januar.

Nå står det i alle fall en i Lillestrøm førstkommende helg.

LES ALT OM OSLO MOTOR SHOW HER!

Powered by Labrador CMS