Parkeringsassistent i Transit 2T og Custom

Personbilene har hatt parkeringsassistenter lenge. Nå følger stadig flere nyttekjøretøy etter.

Publisert

Så vidt oss bekjent var Volkswagen Crafter først ute blant de store varebilene med å tilby såkalt lukeparkeringsassistent.

Funksjonen der bilen selv styrer rattet, mens sjåføren kun gjør fotarbeidet og velger gir. For å utstyre bilen med et slikt system er man avhengig av elektromekanisk servostyring, noe som etter hvert begynner å bli vanligere i varebiler også.

Nå er det Ford som melder at nye Transit 2T og Transit Custom får slikt utstyr.

Parkeringsassistenten hjelper sjåføren med å finne en stor nok parkeringsplass. Med sjåførens hjelp på gass eller brems parkerer bilen automatisk, og systemet hjelper til både med lukeparkering og vertikalparkering som for eksempel ved parkering i et parkeringshus.

Luken trenger ikke være mer enn 0,8 meter lengre enn bilen for at kjøretøyet selv skal kunne parkere nærmest av seg selv. 12 sensorer rundt hele bilen gjør at bilen kan styre automatisk ut av parkingsplassen. Alt føreren trenger å gjøre er å gasse eller bremse.

Transit 2T og Custom kommer også med varsel for kryssende trafikk når du rygger. Vidvinkelkamera både foran og bak gjør deg også i stand til lett å se andre trafikanter når du trenger oversikt.

Ryggekameraet er plassert høyt på bilen for å gi god oversikt, også når du rygger med dørene åpne.

Powered by Labrador CMS