Ford har både første og andreplassen på registreringsstatistikken for varebiler i Storbritannia, med Transit Custom (1) og Transit 2T (2).
Ford har både første og andreplassen på registreringsstatistikken for varebiler i Storbritannia, med Transit Custom (1) og Transit 2T (2).

Varebiler til himmels i UK

Mens både personbilsalget og salget av de tyngste lastebilene har falt med cirka 25 prosent i Storbritannia de siste månedene hadde varebiler et rekordløp i november.

Publisert

31.320 nye biler ble registrert, og det kunne blitt enda flere hvis leveransene hadde gått som normalt.

Men selv med hikk i forsyningslinjene var november-volumet nesten 10 prosent over fjorårets tall og det lå 11,4 prosent over november-snittet for 2015-2019.

Akkumulert-salget på 326.000 biler er 22,8 prosent over i fjor, men marginalt under den samme gjennomsnitt-verdien.

Alle segmentene økte, bortsett fra de minste, de på under to tonn. Disse minste minsket med 19,5 prosent, mens de mellom 2 og 2,5 økte med 21 prosent. Det største segmentet, det mellom 2,5 og 3,5 tonn som utgjør 71,5 prosent av totalen, økte med solide 7,7 prosent.

Pickupene økte forresten med mer enn 30 prosent.

Ford Transit Custom fortsetter å være bestselgeren med 5809 enheter. Transit endte på andre plass med 3.203 biler. Sprinter nr. tre, Vivaro nr. fire og Transporter nr. fem.

Akkumulert ligger også de to Fordene på første og andre og Sprinter på tredje. Bak dem ligger imidlertid Transporter og Ranger.

Det er også verdt å merke seg at bruktprisene begynte å falle i november. Akkumulert har prisene økt 23,4 prosent på ett år (vi snakker gjennomsnitts auksjonspriser) samtidig som bilene alder har økt fra 76,1 til 78,6 måneder, og kjørelengden fra 79,477 til 82.391 miles.

Glass, som måler disse tingene, merket seg at det var 10,8 prosent flere bruktbiler ute i november enn i oktober (3,4 prosent flere enn for et år siden), men at prisen hadde ramlet 2,7 prosent i forhold til oktober.

Powered by Labrador CMS