-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Øker varebilavgiftene i 2022 - her er satsen
– Forslaget som lå i SVs alternative budsjett fikk det til å gå kaldt nedover ryggen på oss, så sånn sett er dette en forbedring, sier Ida Krag om økningen i varebilavgiftene. Hun er sjef for kommunikasjon og myndighetskontakt Bilimportørenes Landsforening (BIL).
Regjeringspartiene Ap og Sp kom mandag til budsjettenighet med SV.
Sammenlignet med Støre-regjeringens forslag til budsjett, kommer det til å bli vedtatt følgende endringer etter at forhandlingene med SV kom i mål:
Varebilavgifter
I sitt alternative budsjett ville SV øke varebilavgiftene til 50 % av personbilavgiftene.
Nå slås det fast i budsjettenigheten at varebilavgiftene skal settes 30 % av personbilavgiftene.
Omregistreringsavgift og trafikkforsikringsavgift
Omregistreringsavgiften for elbiler vil bli redusert sammenlignet med Støre-regjeringens forlsag. Avgiften settes til 25 % sats.
Også trafikkforsikringsavgiften reduseres.
Firmabilbeskatning
I 2020 og 2021 har elbiler blitt verdsatt til 60 % av nybilprisen i firmabilbeskatningen.
Denne skattefordelen foreslo Støre-regjeringen å fjerne, slik at beskatningen ble like høy for elbiler og biler som går på fossilt drivstoff.
Nå har SV fått gjennom at verdien skal settes til 80 %.
BIL: – Bedre enn fryktet
– Dette er bedre enn fryktet, sier sjef for kommunikasjon og myndighetskontakt Bilimportørenes Landsforening (BIL), Ida Krag, til YrkesBils søsterpublikasjon, BilNytt.no.
Samtidig er hun ikke fornøyd med økningen i avgiftene for varebiler:
– Forslaget som lå i SVs alternative budsjett fikk det til å gå kaldt nedover ryggen på oss, så sånn sett er dette en forbedring, sier Krag og fortsetter:
– Men vi skulle gjerne hatt varebil-innretningen som Solberg-regjeringen foreslo. Det hadde bilbransjen og næringslivet fortjent.
Bort fra egen skala?
Ida Krag setter spørsmålstegn ved hvordan varebilavgiftene skal innføres i praksis, all den tid varebilavgiftene fikk sin egen skala i fjor.
- Betyr det at man skal bort fra den man lagde og tilbake til en felles skala for person- og varebiler? spør hun.
– Det virker som om SV ikke har fått med seg at det er en egen varebilskala siden WLTP ble innført, men det var 22 % i sin tid og når vi tar høyde for endringene innebærer 50 % et avgiftssjokk av dimensjoner, sa BIL-sjef Erik Andresen i da SV la frem sitt alternative budsjett for to uker siden.
Det gjenstår kun formaliteter før statsbudsjettet behandles i Stortinget torsdag og endelig vedtas.