-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling

Øker varebilavgiftene i 2022 - her er satsen
– Forslaget som lå i SVs alternative budsjett fikk det til å gå kaldt nedover ryggen på oss, så sånn sett er dette en forbedring, sier Ida Krag om økningen i varebilavgiftene. Hun er sjef for kommunikasjon og myndighetskontakt Bilimportørenes Landsforening (BIL).
Regjeringspartiene Ap og Sp kom mandag til budsjettenighet med SV.
Sammenlignet med Støre-regjeringens forslag til budsjett, kommer det til å bli vedtatt følgende endringer etter at forhandlingene med SV kom i mål:
Varebilavgifter
I sitt alternative budsjett ville SV øke varebilavgiftene til 50 % av personbilavgiftene.
Nå slås det fast i budsjettenigheten at varebilavgiftene skal settes 30 % av personbilavgiftene.
Omregistreringsavgift og trafikkforsikringsavgift
Omregistreringsavgiften for elbiler vil bli redusert sammenlignet med Støre-regjeringens forlsag. Avgiften settes til 25 % sats.
Også trafikkforsikringsavgiften reduseres.
Firmabilbeskatning
I 2020 og 2021 har elbiler blitt verdsatt til 60 % av nybilprisen i firmabilbeskatningen.
Denne skattefordelen foreslo Støre-regjeringen å fjerne, slik at beskatningen ble like høy for elbiler og biler som går på fossilt drivstoff.
Nå har SV fått gjennom at verdien skal settes til 80 %.
BIL: – Bedre enn fryktet
– Dette er bedre enn fryktet, sier sjef for kommunikasjon og myndighetskontakt Bilimportørenes Landsforening (BIL), Ida Krag, til YrkesBils søsterpublikasjon, BilNytt.no.
Samtidig er hun ikke fornøyd med økningen i avgiftene for varebiler:
– Forslaget som lå i SVs alternative budsjett fikk det til å gå kaldt nedover ryggen på oss, så sånn sett er dette en forbedring, sier Krag og fortsetter:
– Men vi skulle gjerne hatt varebil-innretningen som Solberg-regjeringen foreslo. Det hadde bilbransjen og næringslivet fortjent.
Bort fra egen skala?
Ida Krag setter spørsmålstegn ved hvordan varebilavgiftene skal innføres i praksis, all den tid varebilavgiftene fikk sin egen skala i fjor.
- Betyr det at man skal bort fra den man lagde og tilbake til en felles skala for person- og varebiler? spør hun.
– Det virker som om SV ikke har fått med seg at det er en egen varebilskala siden WLTP ble innført, men det var 22 % i sin tid og når vi tar høyde for endringene innebærer 50 % et avgiftssjokk av dimensjoner, sa BIL-sjef Erik Andresen i da SV la frem sitt alternative budsjett for to uker siden.
Det gjenstår kun formaliteter før statsbudsjettet behandles i Stortinget torsdag og endelig vedtas.