-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Foreslår lavutslippssoner
Statens vegvesen foreslår at kommuner som er særlig utsatt gis tilgang til å innføre avgift på tunge dieselbiler i byområder for å få ned luftforurensingen. Forslaget om såkalte lavutslippssoner sendes nå ut på høring.
- Bakgrunnen for forslaget er at vi ønsker å gi kommunene et virkemiddel til å bedre den lokale luftkvaliteten ved å begrense bruken av særlig forurensende biler, sier trafikkdirektør Ole Chr. Torpp.
Det er bare dieselbiler over 3500 kilo som vil omfattes om kommunene velger å innføre lavutslippssone. Avgiften vil være progressiv, det vil koste mer jo tyngre kjøretøyene er og jo mer de slipper ut av NO2 og svevestøv.
De nyeste bilene, det vil si biler med euroklasse 4 og 5 får kjøre gratis. Euroklassen fastsettes på bakgrunn av informasjon i vognkortet eller på bakgrunn av førstegangsregistrering.
- Vi mener de foreslåtte avgiftene speiler miljøkostnadene tunge biler påfører befolkningen i store byområder, sier Torpp.
I særskilte tilfeller foreslås det at Samferdselsdepartementet kan pålegge en kommune å innføre lavutslippssone. Et eksempel på et slik tilfelle kan for eksempel være overskridelse av de fastsatte grenseverdiene for luftforurensing.
Hvis en kommune innfører lavutslippssoner, vil de selv være ansvarlige for informasjon, tilrettelegging og gjennomføring av et forsvarlig system for avgift. Inntektene vil tilfalle kommunen. Vedtak om innføring av en slik avgift krever samtykke fra Statens vegvesen Vegdirektoratet.
Forslaget er nå sendt ut på høring. Frist for høringen er 20. august 2008.