-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Foreslår lavutslippssoner
Statens vegvesen foreslår at kommuner som er særlig utsatt gis tilgang til å innføre avgift på tunge dieselbiler i byområder for å få ned luftforurensingen. Forslaget om såkalte lavutslippssoner sendes nå ut på høring.

- Bakgrunnen for forslaget er at vi ønsker å gi kommunene et virkemiddel til å bedre den lokale luftkvaliteten ved å begrense bruken av særlig forurensende biler, sier trafikkdirektør Ole Chr. Torpp.
Det er bare dieselbiler over 3500 kilo som vil omfattes om kommunene velger å innføre lavutslippssone. Avgiften vil være progressiv, det vil koste mer jo tyngre kjøretøyene er og jo mer de slipper ut av NO2 og svevestøv.
De nyeste bilene, det vil si biler med euroklasse 4 og 5 får kjøre gratis. Euroklassen fastsettes på bakgrunn av informasjon i vognkortet eller på bakgrunn av førstegangsregistrering.
- Vi mener de foreslåtte avgiftene speiler miljøkostnadene tunge biler påfører befolkningen i store byområder, sier Torpp.
I særskilte tilfeller foreslås det at Samferdselsdepartementet kan pålegge en kommune å innføre lavutslippssone. Et eksempel på et slik tilfelle kan for eksempel være overskridelse av de fastsatte grenseverdiene for luftforurensing.
Hvis en kommune innfører lavutslippssoner, vil de selv være ansvarlige for informasjon, tilrettelegging og gjennomføring av et forsvarlig system for avgift. Inntektene vil tilfalle kommunen. Vedtak om innføring av en slik avgift krever samtykke fra Statens vegvesen Vegdirektoratet.
Forslaget er nå sendt ut på høring. Frist for høringen er 20. august 2008.