-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Scania med plugg
Lanserer ny hybrid og plug-in-hybrid på IAA.
PLUGG: Scanias neste hybrid kan også lades med kabel.
Mens Volvo, Renault og Daimler med flere har uttalt at de skal lansere batterielektriske lastebiler, velger Scania fortsatt hybridsporet.
Tre år etter at de lanserte sin forrige hybridlastebil, varsler Södertälje nå at det dukker opp en oppfølger på nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover som åpner 20. september.
Denne gangen kommer det også en plug-in-versjon, som kan kombineres med geofence-funksjoner.
En mil på batteri
De to utgavene, HEV (Hybrid Electric Vehicle) og PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle), vil bli tilgjengelig på hyttevariantene L, P og G.
Her kombineres den velkjente DC09 dieselmotoren (280, 320 eller 360 hk) med en elmotor som yter 177 hk og 1.050 Nm.
I pressemeldingen forklarer Scania at Li-ion-batteriets «energivindu» med vilje er satt til relativt beskjedne 7,4 kWh, for å sikre et langt batteriliv. Det antydes fire til syv års varighet, alt etter hvordan batteriet brukes.
Siden både servostyringen og bremsenes luftsystem er elektrifisert, kan lastebilen kjøres på ren batteridrift med dieselmotoren avslått. Men det er ikke lange turen du rekker på strøm: inntil 10 kilometer er rekkevidden som oppgis.
Scania mener rekkevidden er tilstrekkelig for distribusjonsbiler eller anleggsbiler som opererer i sentrumsområder, og som trenger å kjøre delstrekninger med ekstra lavt lydnivå for eksempel om natten, eller som skal kjøre i lavutslippssoner.
– En operativ rekkevidde på 10 kilometer i elektrisk modus åpner opp en verden av muligheter, hevder Jesper Brauer, som er produktsjef for Scanias Urban-avdeling.
20 minutters lading
Både HEV- og PHEV-varianten vil få mesteparten av energien fra regenerering. Graden av bremsing kan føreren selv velge med hendler ved rattet.
De første tre nivåene bremser kun med elmotoren, posisjon fire kobler inn motorbrems i dieselmotoren sammen med den elektriske, og posisjon fem legger til nedskifting av gir.
Lastebilene er utstyrt med kjøremodusen Auto Zero Tailpipe Emission (ZTE), hvor elmotoren alltid (så lenge det er strøm nok i batteriet) brukes når bilen skal ta i gang eller kjører i lave hastigheter. Dieselmotoren vil da automatisk kobles ut.
Føreren kan også «tvinge» batterilading, for eksempel før hun kjører inn i en lavutslippssone og må kjøre på batterielektrisitet, men dette vil naturligvis da kunne øke dieselforbruket.
Tanken med PHEV-alternativet er at man alltid skal kunne starte med fulladet batteri, ved å plugge inn om natten eller i ledige stunder når bilen står rolig i løpet av dagen. Ifølge Scania tar det 20 minutter å fylle batteriet med 22 kW energi ved bruk av en «ikke-hurtig» ladestasjon.
Ekstra krefter
Hybridbilene er også utstyrt med en «boost-funksjon», som sørger for at du ved en «kick-down» får 50 kW (og 250 Nm) ekstra krefter fra elmotoren (igjen – så sant det er nok strøm på batteriet).
Har du bilen i Power-modus, får du 20 kW (150 Nm) ekstra fra elmotoren, også uten å kjøre «kick-down».
Muligheten til å spille på elmotoren i kombinasjon med dieselmotoren vil også gi et helt annet girmønster enn i en konvensjonell fossilbil.
Et typisk startgir vil kunne være femte eller sjette, takket være godt dreiemoment fra start med elmotoren.
Geofencing
Samtidig med hybridbilene lanseres programmet Scania Zone, som et supplement til det allerede velkjente flåtestyringssystemet.
Med geofence-teknologien som ligger i Scania Zone kan bilens drift styres elektronisk innenfor et definert geografisk område, for eksempel en by med definerte nullutslippssoner.
Hver gang bilen krysser den «digitale grensen» inn i et slikt område, tvinges den til å kjøre med ren elektrisk drift.
Grensene for hvor bilene skal tvinges over til batteridrift kan byene definere selv. Her til lands kan vi se for oss et eksempel ved at all kjøring innenfor Ring 3 i Oslo skal være utslippsfri, mens turer til Gardermoen kan kjøres på diesel (eller bensin) og strøm i kombinasjon.
Man kan for eksempel også sette en øvre fartsgrense innenfor en definert sone, slik at det blir umulig å kjøre fortere når kjøretøyet er innenfor sonen – smart for eksempel i depoter eller rundt transportsentraler.
Scania opplyser at HEV-versjonen kan bestilles fra november 2018, mens PHEV-varianten vil følge etter i 2019.