-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Felleskjøpet skal halvere Co2-utslipp fra transport
Transportvirksomheten står for to tredeler av Felleskjøpets Co2-utslipp. Samvirket har som mål å halvere dette innen 2030.
– Tilgang til gode nullutslippsalternativ for de tyngste lastebilene er helt i tråd med den miljøvennlige utviklingen vi vil ha i Felleskjøpet. Vi har som mål å halvere våre utslipp knyttet til transport og har i lengre tid jobbet med alternativer som HVO, gass og biogass. Dette vil gi oss løsninger som på kort sikt kan bidra, men det er kun el og hydrogen som kan gi helt Co2-nøytrale løsninger, sier direktør for produksjon og vareforsyning i Felleskjøpet, Halfdan Blytt, i en pressemelding.
I likhet med Tine, Thor Tenden Transport, Torpa Bilruter og en rekke andre norske transportører har Felleskjøpet nå også satt seg på reservasjonslisten for hydrogendrevne lastebiler fra Nikola.
Hydrogenbiler
Det amerikanske selskapet har vist frem modellene One, Two og Tre - hvor sistnevnte er tiltenkt det europeiske markedet.
Det er imidlertid verdt å merke seg at Nikola, i likhet med Tesla, foreløpig ikke har levert ut en eneste lastebil til kunder ennå, så det er knyttet stor spenning til kjøretøyenes driftsegenskaper. Nikola har for øvrig alliert seg med det norske hydrogenselskapet Nel som skal levere fyllestasjoner.
Felleskjøpet nøyer seg imidlertid ikke med å reservere en liten håndfull biler.
– Vi satser stort med 50 reservasjoner fra starten av. Med en så stor reservasjon ønsker vi å vise hvilke retninger vi vil gå i fremtiden, sier Blytt.
Ved bytte av 50 vanlige dieselvogntog til de nye Nikola Tre-lastebilene har Felleskjøpet beregnet utslippsreduksjonen å være på rundt 7.000 tonn Co2 årlig, noe som tilsvarer 15 prosent av konsernets totale årlige utslipp.
Flere tiltak på gang
Ifølge Felleskjøpet er bevisstheten rundt klima og forpliktelsene Paris-avtalen gir stor innen landbruket.
Logistikksjef Per Kenneth Øye i Felleskjøpet forteller at transport er høyt prioritert og at de har flere tiltak på gang som skal bidra til å kutte klimautslipp.
– At bonden får levert sine driftsmidler til gården med minst mulig utslipp er målet vårt. Reduksjon i antall lass er avgjørende for å lykkes og flere vogntog med fleksible modulvogner har redusert antall kjøringer betraktelig, sier han.
– Vi har i tillegg innført en ny type bulkutstyr levert av Muldoon i Nord-Irland. Dette gjør at lossetiden halveres. Så langt er det kun tre biler i drift med dette utstyret, men allerede gir dette 500 timer redusert tomgangskjøring årlig, sier Øye.