Grunnstenen ble lagt ned av, fra venstre: Michael Kobriger, styremedlem med ansvar for Produksjon og Logistikk i MAN Truck & Bus SE, Dr. Richard Slovak, fabrikkdirektør for MAN Krakow, og Alexander Vlaskamp, den nye MAN-toppsjefen.
Grunnstenen ble lagt ned av, fra venstre: Michael Kobriger, styremedlem med ansvar for Produksjon og Logistikk i MAN Truck & Bus SE, Dr. Richard Slovak, fabrikkdirektør for MAN Krakow, og Alexander Vlaskamp, den nye MAN-toppsjefen.

MAN øker produksjonen i Polen

Etter at MAN forlot Østerrike blir anlegget i Krakow stadig viktigere for konsernet.

Publisert

I forrige uke ble grunnstenen for utvidelsen av produksjonsanlegget i Krakow lagt ned.

Det betyr starten på et nytt kapittel i MANs produksjonshistorie.

Det er mer enn ett år siden MAN fortalte at de skulle slanke seg hjemme. Det kokte ned til at de skulle fjerne 3.500 stillinger i Tyskland og selge fabrikken i Østerrike.

Den ble til slutt kjøpt av et selskap som tilhører Magna Steyr (kontraktprodusent av bl.a. Mercedes G Klasse), og nedbemanningen i Tyskland går sin gang.

Men i Polen kommer de til å øke med 1.500 ansatte på det utvidede anlegget som blant annet skal produsere ca. tre firedeler av alle MANs hytter fremover – fortalte Michael Kobriger. Han er MANs styremedlem med ansvar for produksjon.

MAN har investert 130 millioner Euro i et fleksibelt produksjonsanlegg der alle størrelser, fra de minste til de største førerhusene, kan fremstilles om hverandre på samme bånd.

Produksjonen starter i september og når tempoet er på topp kan det fremstilles 300 førerhus pr. døgn med en tre-skifts innsats.

Med dette skal hovedfabrikken i München bygges til å bli mye mer fleksibel slik at elektriske- og dieselbiler kan gå om hverandre.

Målet med det hele er å forbedre resultatet med inntil 1,7 milliarder Euro – penger som skal brukes til investering i fremtidens teknologier.

Er det bare YrkesBil som syns det er underlig at Traton ikke nevnes med et ord i pressemeldingen? Ikke noe om mulig hyttesamarbeid med Scania – slik det har vært snakk om i ti-femten år.

Og det høres ut som investering i fremtidens teknologier er et monopol for MAN og ikke involverer andre deler av Traton-gruppen.

Powered by Labrador CMS