-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
![Grunnstenen ble lagt ned av, fra venstre: Michael Kobriger, styremedlem med ansvar for Produksjon og Logistikk i MAN Truck & Bus SE, Dr. Richard Slovak, fabrikkdirektør for MAN Krakow, og Alexander Vlaskamp, den nye MAN-toppsjefen.](https://image.yrkesbil.no/167446.webp?imageId=167446&x=0.00&y=6.62&cropw=100.00&croph=85.77&width=968&height=554&format=jpg)
MAN øker produksjonen i Polen
Etter at MAN forlot Østerrike blir anlegget i Krakow stadig viktigere for konsernet.
I forrige uke ble grunnstenen for utvidelsen av produksjonsanlegget i Krakow lagt ned.
Det betyr starten på et nytt kapittel i MANs produksjonshistorie.
Det er mer enn ett år siden MAN fortalte at de skulle slanke seg hjemme. Det kokte ned til at de skulle fjerne 3.500 stillinger i Tyskland og selge fabrikken i Østerrike.
Den ble til slutt kjøpt av et selskap som tilhører Magna Steyr (kontraktprodusent av bl.a. Mercedes G Klasse), og nedbemanningen i Tyskland går sin gang.
Men i Polen kommer de til å øke med 1.500 ansatte på det utvidede anlegget som blant annet skal produsere ca. tre firedeler av alle MANs hytter fremover – fortalte Michael Kobriger. Han er MANs styremedlem med ansvar for produksjon.
MAN har investert 130 millioner Euro i et fleksibelt produksjonsanlegg der alle størrelser, fra de minste til de største førerhusene, kan fremstilles om hverandre på samme bånd.
Produksjonen starter i september og når tempoet er på topp kan det fremstilles 300 førerhus pr. døgn med en tre-skifts innsats.
Med dette skal hovedfabrikken i München bygges til å bli mye mer fleksibel slik at elektriske- og dieselbiler kan gå om hverandre.
Målet med det hele er å forbedre resultatet med inntil 1,7 milliarder Euro – penger som skal brukes til investering i fremtidens teknologier.
Er det bare YrkesBil som syns det er underlig at Traton ikke nevnes med et ord i pressemeldingen? Ikke noe om mulig hyttesamarbeid med Scania – slik det har vært snakk om i ti-femten år.
Og det høres ut som investering i fremtidens teknologier er et monopol for MAN og ikke involverer andre deler av Traton-gruppen.