-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
MAN-fabrikken i Steyr reddet
Da MAN presenterte sine reviderte spareplaner i mars var det mange som sukket lettet. Det ville bli en mindre bemanningsreduksjon enn opprinnelig planlagt.
Da MAN presenterte sine spareplaner i januar og skulle satse på strøm og hydrogen skulle det ryke 3.500 arbeidsplasser bare i Tyskland. Globalt ble det snakket om 9.500 av de totalt 36.000 ansatte.
Blant sparetiltakene var stenging av fabrikken i østerrikske Steyr.
Det kom reviderte planer i slutten av mars som fremdeles snakket om 3.500 arbeidsplasser færre, men nå var det globalt.
Dessuten skulle MAN-fabrikken i Steyr, med 2.200 ansatte, overtas av et investeringsfirma som blir bestyrt av tidligere Magna-sjef Siegfried Wolf.
Så viser det seg at Steyr-arbeiderne ikke likte Wolf. I april stemte i hvert fall 64 % av arbeidsstokken mot at han skulle overta.
Reaksjonen fra hovedkontoret i München var øyeblikkelig: ‘Som en konsekvens gjenopptar MAN nå planene om å stenge fabrikken i Steyr’.
I planene til Wolf lå det at 1.250 ansatte skulle fortsette til noe som så ut som betydelig lavere lønninger. I tillegg til produksjonsavtaler med MAN, ville han blant annet bygge hytter for russiske GAZ der.
MAN har bygget lette og mellomtunge biler der, men den produksjonen flytter de nå til Krakow i Polen.
MAN-sjefen, Andreas Trostmann, har hele tiden vært klar på at for dem var Wolf var den eneste fremtidsløsningen. Alternativet var nedstengning i 2023.
Men nå ble løsningen allikevel Wolf. Da meldingen kom var avtalen allerede underskrevet fortalte Andreas Trostmann – og fagforeningen ved fabrikken hadde gitt sin tilslutning til den, selv om de ‘fremdeles så det som nødvendig med flere samtaler’.
Om Wolf har beveget seg på lønnstilbudet er det ikke sagt noe om, men han har i hvert fall bedret bemannings-spørsmålet. Nå skulle han beholde to tredeler av arbeidsstokken.
MAN har også beveget seg. Wolfs fabrikk, som nå skal hete Steyr – et gammelt bilmerkenavn – skal få produsere TGL og TGM biler lenger enn planlagt. Også kontrakten for produksjon av deler og finish på kunststoff-deler er blitt forlenget.
Men selv om Gewerkschaftsbund – Østerrikes LO – kalte avtalen en triumf for fagforening og ansatte pekte de på at dette bare var en deal mellom Wolf og MAN. Det finnes fremdeles ingen reell avtale mellom arbeidstakere og bedriften, het det.