Geländewagen og GLS blir varebiler Det er lett å trives bak rattet i en Geländewagen, enten den har hvite eller grønne skilter. Foto: Mercedes-Benz
Geländewagen og GLS blir varebiler Mercedes-Benz Geländewagen har opparbeidet seg ikon-status gjennom 35 år. Foto: Mercedes-Benz
Geländewagen og GLS blir varebiler Mercedes-Benz Geländewagen har opparbeidet seg ikon-status gjennom 35 år. Foto: Mercedes-Benz
Geländewagen og GLS blir varebiler Mercedes-Benz Geländewagen har opparbeidet seg ikon-status gjennom 35 år. Foto: Mercedes-Benz
Geländewagen og GLS blir varebiler Mercedes-Benz Geländewagen har opparbeidet seg ikon-status gjennom 35 år. Foto: Mercedes-Benz
Geländewagen og GLS blir varebiler Mercedes-Benz Geländewagen har opparbeidet seg ikon-status gjennom 35 år. Foto: Mercedes-Benz
Geländewagen og GLS blir varebiler Heldige er de som får dette som arbeidsplass. Foto: Mercedes-Benz
Geländewagen og GLS blir varebiler Arbeidsbil er nok ikke det første du tenker når du ser en GLS. Foto: Mercedes-Benz
Geländewagen og GLS blir varebiler
Foto: Mercedes-Benz
Geländewagen og GLS blir varebiler GLS er er en oppgradert versjon av GL, og er som betegnelsen antyder S-Klassen blant SUV-ene fra Mercedes. Foto: Mercedes-Benz
Geländewagen og GLS blir varebiler GLS er er en oppgradert versjon av GL, og er som betegnelsen antyder S-Klassen blant SUV-ene fra Mercedes. Foto: Mercedes-Benz
Barske varebiler
Nå kommer Mercedes-Benz Geländewagen og GLS på grønne skilter igjen. Men billige yrkesbiler blir det ikke: Du må bla opp mellom 850.000 og 1,6 mill.
Luksus-SUVene vil nok heller ikke bli brukt som typiske yrkesbiler, selv om de ikles grønne skilter.
Annonse
Dette er varebiler for folk som er over snittet interessert i biler og som gjerne vil spare noen avgiftskroner. Den kundegruppen er ikke nødvendigvis så liten i Norge:
– Sist Geländewagen og GLS var tilgjengelig som varebil i Norge ble det solgt cirka 500 biler. Vi tror mange norske kunder har ventet på at disse bilene skulle bli tilgjengelige som varebil igjen, sier konstituert direktør for Mercedes-Benz Personbil, Reidar Holtedahl.
Det er et par år siden Geländewagen og GL var tilgjengelig som varebil i Norge sist.
Bikker fort en mill. Som personbil koster Geländewagen mellom 1,6 og 4 millioner kroner i Norge, mens du må ut med et sted mellom 1,1 og 2,2 millioner for en GLS med hvite skilter.
Med grønne skilter får du Geländewagen fra en drøy million, mens du kan få verstingen AMG G 63 for 1,6 millioner kroner (AMG G 65 leveres ikke som varebil), ifølge en pressemelding fra importøren. På sistnevnte sparer du altså rundt 850.000 kroner i avgifter.
Annonse
Varebilversjonen av GLS begynner på 850.000 kroner, mens AMG-utgaven havner på snaue 1,5 millioner.
Begge varebilene leveres med 5 år / 100.000 km nybilgaranti.
«Børstraktoren» Geländewagen trenger vel knapt noen introduksjon. I 35 år har den kompromissløse offroaderen med sitt kantete og karakteristiske design blitt et symbol og en drøm for stadig flere entusiaster.
Men selv om konseptet er gammelt, er dagens modell en topp moderne bil med det meste av hva du kan forvente av sikkerhets- og komfortsystemer. Blant annet har bilen et nytt dempersystem og oppgradert ESP, noe som skal gi bedre stabilitet og sikkerhet på veien.
SUVenes S-klasse GLS har derimot ikke like lang fartstid. Dette er en oppgradert versjon av GL, og er som betegnelsen antyder S-Klassen blant SUV-ene fra Mercedes. Også denne har kommetmed flere nyheter, som nye fargekombinasjoner og eksklusive materialer, nye utvendige designdetaljer og forbedrede sikkerhetssystemer.
GLS leveres nå også med 9G-tronic 9-trinns automat på GLS 350 d, GLS 400 og GLS 500 hvilket ifølge produsenten bidrar til god kjøredynamikk.