-
Scania:
Verksmester/teknisk leder
-
DRIVE Mobility:
Teknisk salgsrådgiver
-
Møller Bil Outlet Stor-Oslo:
PDI (Pre-delivery inspector)
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Garanti og logistikk
-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Spennende avstemming i dag
Det går mot dieselforbud i California
Forurensningsmyndighetene i California – California Air Resources Board – hadde sin siste høring om lastebiler og diesel i går. I dag skal CARB stemme over et forslag om salgsforbud av slike fra 2036.
BilJobb.no
-
Scania:
Verksmester/teknisk leder
-
DRIVE Mobility:
Teknisk salgsrådgiver
-
Møller Bil Outlet Stor-Oslo:
PDI (Pre-delivery inspector)
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Garanti og logistikk
-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
California har i alle år gått i spissen for reduksjoner av utslipp fra transportsektoren. Uten Californias strenge krav, hadde det neppe eksistert noen Tesla.
Med det nye forbudet – som i hvert fall den amerikanske pressen regner som allerede vedtatt – tar man enda et skritt mot nullutslipps-samfunnet.
Dramatisk
Men dette er meget mer dramatisk enn regelverket som har vært bygget opp til nå. Sett isolert er California verdens femte største økonomi, og det meste av eksport på land skjer med dieseldrevne lastebiler.
Blir den nye loven vedtatt, betyr det ingen nye diesel-lastebiler etter 2036, og fra 2042 må alle bilene i drift bli drevet av strøm, enten fra batteri eller fra brenselceller.
Det er allerede introdusert en glidende overgang til null-utslipps trafikken. Fra 2025 må produsentene tilby et antall nullutslippsbiler. Allerede i 2030 skal den andelen være på over 60 prosent. Men noe forbud med dato har ennå ikke vært vedtatt.
Kan få smitteeffekt
Det er ikke bare de lokale speditørene som ser på kveldens avstemning med spenning. Alle regner med at det som blir vedtatt i California, blir en USA-standard etter en stund.
Interesseorganisasjoner som California Trucking Association kjører hard på motargumenter som dyrere varer, eller at det nedkjørte strømnettet i California simpelthen ikke kan møte behovene fra en nesten 100 prosent elektrisk flåte.
Det er ikke mange tunge elektriske biler i California i dag. Bare 1943 skriver Calmatters.com – og de aller fleste av dem er busser.
CARB har for øvrig allerede vedtatt reguleringer som skal få slutt på tunge diesel-lokomotiv. Alle lokomotiv eldre enn 23 år må tas ut av trafikk innen 2030, og forbud mot tomgang mer enn 30 minutter er blant de nye reglene.
Både dette regelverket, og det som eventuelt blir vedtatt om lastebiler, må godkjennes av U.S. Environment Protection Agency siden det er strengere enn de føderale reglene.