-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Januar-runden gikk til Gøteborg
Runde 1 av 12 gikk til Volvo – med klar margin. Men Scania kom inn i fighten igjen i uke 4.
Spenningen ved å følge de norske registreringene av lastebil handler ikke så mye om tabellen – det hele ligger i duellen mellom de to svenske gigantene.
Allerede for en uke siden kunne vi melde om pangstart på året til Volvo. Etter tre uker hadde vestkystmerket solgt 50 prosent flere biler enn sin erkefiende på østkysten.
Les også:
Likt i uke 4: Det kunne selvsagt ikke Scania ha hengende på seg, og i uke fire har de to registrert like godt. Dvs. – Scania har 22 lastebiler, Volvo 21. Totalt har de nå fått hhv. 86 og 119 biler ut på veiene.
Leder med 33 biler: Men det betyr likevel at Volvo etter den første av denne 12-runderskampen har skaffet seg et godt poengforsprang: De leder allerede med 33 biler, hvorav 29 biler over 16 tonn.
42 mot 32 prosent: Totalt ble det registrer 272 biler over 16 tonn i januar. Det gir Volvo en markedsandel på 42 prosent i januar, mens Scania må klare seg med 32.
Les også:
15-20 prosent bedring? Her har vi ikke endringstallene spesifikt for klassen over 16 tonn, men for alle lastebiler over 3,5 tonn er økningen på 15 prosent. Dessuten har summen av Volvo- og Scania-biler over 16 tonn øket med 20 prosent alene.
3000 totalt i 2011: Så langt kan vi altså konkluder med et marked over 16 tonn som har stø kurs mot totalt 3000 biler i år - og kanskje litt til.
Kilde til registreringstall: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)
Plass | Merke, over 16 tonn | Antall | Prosent |
1 | Volvo | 115 | 42 |
2 | Scania | 86 | 32 |
3 | Mercedes | 35 | 13 |
4 | MAN | 22 | 8 |
5 | DAF | 5 | 2 |
6 | Iveco | 1 | 0,5 |
7 | Renault | 1 | 0,5 |
Andre | 7 | 2 | |
| Totalt | 272 | 100 |