-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
3072 biler over 6 tonn
Er lastebilselgerne en gjeng pessimister? 2010-salget oversteg i hvert fall forventningene med god margin.

Da YrkesBil på denne tid i fjor intervjuet norske lastebilimportører, var det ingen spesielt lystig gjeng. Prognosene for året spriket selvsagt, men alle var rimelig edruelige.
MAN-sjef Bård Stenberg trodde neppe vi ville nå 2400 biler over 6 tonn. Mercedes-sjef Knut Breivik sa maksimalt 2500 biler over 6 tonn. Resultatet ble altså 3072 biler.
Volvo- og Scania-sjefene Hansen (daværende) og Johansen tenker mest i store vekter, og var noe mer optimistisk, med hhv. 2200 og opp til 2500 biler over 16 tonn. Resultatet ble 2583 biler.
Men strengt tatt har nesten alle grunn til å være fornøyd.
Scania fordi de beholdt den gjeveste plasseringen i klassen over 16 tonn. Med 16,2 % nedgang sank volumet noe mer enn snittet, men 995 biler er fortsatt nok til 38,5 % andel og førsteplass.
Volvo tok riktignok ikke førsteplassen de lystet etter å hente tilbake, men til gjengjeld er de i godt driv. Med 894 biler over 16 tonn solgte de 7,1 % flere biler enn i 2009 – i et lavere totalmarked.
Mercedes kan også gni seg i hendene, eller hvor hen lastbilimportører nå gnir seg når de er fornøyd. 331 biler over 16 tonn er nøyaktig samme antall som året før – men ettersom det er et svare marked er andelen (for Mercedes) rekordhøye 12,8 prosent.
MAN er dessverre – og med selskap av Renault, Iveco og ”andre merker” – blant dem som måtte tåle kraftig nedgang i den tyngste klassen. Med kun 191 solgte biler, er nedgangen 45 % i forhold til 2009. Renault gikk ned 25 %, Iveco ned 33 %.
Ser vi på de mindre klassene, så er livet faktisk litt lystigere i 2010 enn 2009.
3,5-7,5 tonn hadde en totalframgang på 2 %, og utgjør totalt 298 biler. Mercedes er konge i klassen, med 52 % andel.
7,5-9,9 tonn gikk fram med 15 % totalt. Det utgjør ikke mer enn 157 biler totalt, men Daimlers Fuso Canter gjør sterk figur med 26 % andel.
10-16 tonn er også Daimler-arena, med Mercedes på topp. Klassen gikk fram 3 %, til totalt 179 biler, og Mercedes står på topp med 36 % andel.
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken