bilde

Volkswagen nytte – mye mer enn bare biler

Volkswagen Nutzfahrzeuge var vel den delen av Gruppen som fikk den største Korona-smellen i fjor. Nå intensiveres arbeidet med nye forretningsområder.

I forhold til 2019 sank volumet med nesten en firedel, til litt over 370.000 biler og i regnskapet fant man 454 millioner euro i røde tall under streken.

Det er først neste år man regner med å være tilbake for fullt. I år satses det på ca. 400.000 biler og de regner fortsatt med tap har økonomisjefen, Holger Kintscher forklart.

Underskuddet skyldes ikke bare biler. På grunn av høye investeringer i fermtidsområder som elektromobilitet, mobilitetstjenester og autonomi dreier dette seg om en bevisst satsing, sier han.

Først i 2022 regner man med å være skikkelig tilbake – både med hensyn til produksjon og bunnlinje.

Men salgssjefen i Tyskland, Gerrit Starke, legger vekt på at Tyskland er det viktigste merket og at det er der vil man se fornyelse og fremgang først.  Han regner med å være på før-korona nivå allerede i år.

Den nye modellpaletten skal selvfølgelig bidra. Den nye Caddy kom jo ny allerede i fjor høst, men markedsintroduksjonen falt sammen med koronarunde nummer to. Nå ser han tydelig at den endelig begynner å vinner markedsandeler.

Den neste blir T7 som allerede fra start kommer som plug in hybrid. I 2022 kommer den helelektriske Buzz og etterfølgeren til Amarok. Men det er mye mer enn disse bilene det dreier seg om.

Nutzfahrzeug har nylig fortalt at det er opprettet en egne organisasjonsmessige enheter for Mobility as a Service (MaaS), Transport as a Service (Taas) og autonomi.

Når det gjelder MaaS er de allerede i tett kontakt med Moia (et annet VW-firma) og det de driver med i Hamburg og Hannover – og som akkurat nå er ganske korona-skadd.

Men når det gjelder TaaS har man nettopp fortalt om en ny formidlingsplattform for kurer-tjenester som er døpt Cito.

Der skal kunder og budtjenester knyttes nærmere sammen.

For kundene skal fordelen være kjappe tjenester og en gjennomført pristransparens.

Budene selv skal få direkte kontakt med kundebasen og der kunne sørge for egne jobber også.

Det er selvfølgelig en forutsetning at budbilene skal komme fra VW.

Når det gjelder selvkjørende biler jobber VWN og Ford sammen med den amerikanske ARGO AI. spesialisten. Det var i fjor VW ga opp sin egen selvkjøringsinnsats og lempet hele avdelingen, verdsatt til 1,6 milliarder dollar, til ARGO – samtidig som de investerte en milliard til.

De første forsøkene skal i gang allerede i år. Neste år skal det skje feltforsøk i München og i 2025 skal systemene tilbys på markedet.

- ID Buzz blir den første autonome bilen fra hele konsernet, forteller Carsten Intra. Han har vært styreformann i VWN det siste halve året nå.