-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvo økte i første halvår
Volvo har nå presentert sine resultater for Q2 – og dermed første halvår. Lavere volum både i kvartalet og i første halvår.
Vi har tidligere fortalt om første halvår for Daimler og Traton, der Scania var de eneste som hadde økning i volumet – både i Q2 og i H1.
Deres svenske kollega, Volvo, kunne ikke vise til tilsvarende da de presenterte resultatene i dag.
Normaliserende
Også de beveger seg i det observatører kaller «normaliserende» marked.
Totalt, inkl. Renault og Mack, leverte de ut 58.935 biler i Q2 – det er en nedgang på 8 %. Og for første halvår sank volumet med 9 %, fra 125.373 til 114.405.
Renault sank mer enn Volvo.
Ordreinngangen viser imidlertid positive signaler. Mens den sank med 11 % for hele første halvår, til 96.500 biler, gikk den ikke tilbake med mer enn minus en prosent i andre kvartal.
Europa isolert er imidlertid ikke fullt så positiv. Der var tilbakegangen 15 % i andre kvartal og 18 % for hele første halvår. Ordres på de tyngste er imidlertid opp 4 % i Europa i Q2.
Flere elbiler
Gruppen leverte flere elbiler både i andre kvartal og i første halvår. 1103 biler i Q2 var en fremgang på 45 %, mens 2007 biler i H1 var pluss 39 %.
Men ordreinngangen er ikke like positiv: 655 elbiler fikk man bestilling på i andre kvartal, en tilbakegang på 3 %. Det kan jo bety at utviklingen har snudd – etter første halvår er nemlig ordreinngangen på 1.293 biler 14 % lavere enn i fjor.
Vi venter fremdeles på resultatene fra Paccar (DAF) den 23. juli, og fra Iveco, den 24. juli – men volumene derfra komme ikke til å endre det totale bildet som altså er nedgang både i kvartalet og halvåret.
Dramatisk kan man imidlertid ikke påstå nedgangen er.